Yara inngår samarbeid om reduksjon av klimagass med Johnson Matthey

Tekologien for å redusere utslippene av klimagassen nitrogenoksid fra salpetersyrefabrikker er utviklet ved Yaras forskningssenter i Porsgrunn. Selskapet har siden tidlig på 1990-tallet gjennomført omfattende studier og utvikling av en ny katalysatorbasert teknologi for mer effektiv rensing. Teknologien gjør det mulig å redusere eksisterende utslipp av nitrogenoksid med 70% til 90%. Den nye teknologien er allerede installert ved Yaras salpetersyrefabrikker i Frankrike med dokumenterbare resultater og lang levetid. Som et ledd i selskapets kontinuerlige arbeid for en mest mulig miljøvennlig produksjon vil den bli installert i alle Yaras salpetersyrefabrikker verden over.

Johnson Matthey PLC Noble Metals vil markedsføre den nye teknologien til Clean Development Mechanism (CDM) og Joint Implementation (JI) i tråd med definisjonene i  Kyoto-protokollen. [a1]

Gjennom avtalen som nå er inngått, kombineres Yaras årelange erfaring innen produksjon av salpetersyre med Johnson Mattheys globale markedsstyrke innen salg av  katalysatorteknologi. Partnerskapet mellom de to selskapene vil styrke den internasjonale innsatsen for å redusere utslippene av miljøgassen nitrogenoksid.

Arne Cartridge, Mediekontakt
Telefon:  (+47) 24 15 73 01
Mobil:  (+47) 47 900 900

Trine Kopperud, Seksjonssjef Katalysator
Telefon:  (+47) 24 15 84 56

Yara International ASA er et ledende kjemiselskap som konverterer energi og nitrogen fra luften til essensielle produkter for bønder og industrielle kunder. Som verdens største leverandør av mineralgjødsel og agronomiske løsninger hjelper vi til med å skaffe mat til verdens voksende befolkning. Vår industrielle produktportefølje inkluderer miljøprodukter som beskytter ren luft og rent vann og bevarer matvarekvalitet. Yaras globale arbeidsstyrke på 7000 ansatte representerer betydelig mangfold og talent som tillater Yara fortsatt å være den ledende aktøren innen sin bransje.

[a1]Annette, Trevor, skulle komme med forslag til ny phrasing