Fortis rondt overname Cinergy Marketing & Trading en Cinergy Canada af

Fortis maakt vandaag de definitieve overname bekend van Cinergy Marketing & Trading, LP, een in Delaware gevestigde commanditaire vennootschap en Cinergy Canada, Inc. uit Alberta. De twee bedrijven zijn overgenomen van Duke Energy ("Duke"), waarvan zij beide een volle dochter waren, en staan gezamenlijk bekend als CMT. CMT is gevestigd in Houston, Texas en fungeert als marketing- en handelsplatform voor alle belangrijke Noord-Amerikaanse markten. De nieuwe handelsmaatschappijen gaan verder onder de naam Fortis Energy Marketing & Trading, GP in de Verenigde Staten en als FB Energy Canada Corp. in Canada. De overnamesom van circa EUR 325 miljoen (USD 410 miljoen) bestaat uit het feitelijke aankoopbedrag en de waarde van de huidige handelsportefeuille. In de totale opbrengst in contanten voor Duke is tevens een bedrag begrepen voor het geschatte netto werkkapitaal voor CMT (per de datum van de afronding).

Filip Dierckx, CEO Fortis Merchant Banking: "Het nieuwe Fortis Energy Marketing & Trading verzorgt nu naast een totaalpakket aan bankdiensten een uniek en volledig aanbod van marketing- en handelsactiviteiten in heel Noord-Amerika. Wij weten ons daarbij ondersteund door de sterke creditrating van Fortis (AA-)."

Waldo Abbot, CEO Fortis Americas: "De acquisitie van CMT vormt een nadere invulling van de focus van Fortis op de ontwikkeling van de positie in Noord-Amerika en geeft blijk van onze betrokkenheid bij onze klanten. Net als in alle andere gemeenschappen waarin wij leven en werken, zal Fortis ook in Houston en Calgary een actieve rol spelen."

Jim Fallon en David Jones staan gezamenlijk aan het hoofd van de nieuwe Noord-Amerikaanse energiemarketing en -handelsactiviteiten. Fallon was eerder president van CMT en Jones hoofd Amerika van Energy Trading bij Fortis.

Fortis Merchant Banking
Merchant Banking is de internationale zakenbank van Fortis en heeft ruim 4600 professionals in dienst. Voor zakelijke en institutionele klanten wordt een breed scala aan financiële producten en diensten verzorgd. In Noord-Amerika is Merchant Banking actief op het gebied van internationale markten en bankactiviteiten, en bouwt daarmee voort op een lange staat van dienst in onder andere grondstoffen, olie & gas, intermodaal vervoer en scheepvaart. De Noord-Amerikaanse vestigingen bevinden zich in New York, Stamford, Jersey City, Denver, San Francisco, Chicago, Dallas en Calgary. Voor meer informatie zie www.merchantbanking.fortis.com.

Fortis
Fortis is een internationale financiële dienstverlener op het gebied van bankieren en verzekeren. Wij bieden onze particuliere, zakelijke en institutionele klanten een breed pakket van producten en diensten via de eigen kanalen, in samenwerking met het verzekeringsintermediair en via andere distributiepartners. Met een marktkapitalisatie van EUR 41,6 miljard (29/09/2006) behoort Fortis tot de twintig grootste financiële instellingen van Europa. Dankzij onze sterke solvabiliteit, onze aanwezigheid in 50 landen en de toewijding en het professionalisme van onze 58.000 medewerkers kunnen wij mondiale kracht combineren met lokale flexibiliteit, een combinatie die garant staat voor optimale dienstverlening. Voor meer informatie zie www.fortis.com.
Duke
Duke Energy is een gediversifieerd energiebedrijf met een scala aan gas- en elektriciteitsactiviteiten alsmede een gelieerd vastgoedbedrijf. Duke Energy levert en verwerkt energie voor klanten in Noord- en Zuid-Amerika. Het hoofdkantoor is gevestigd in Charlotte, North Carolina. Duke Energy is een Fortune 500-bedrijf en heeft een beursnotering in New York (NYSE) onder het symbool DUK. Voor meer informatie zie www.duke-energy.com.

[AG1] Landencode?

persbericht