Tredje kvartal 2006: Fortsatt sterk vekst i inntekter og resultat

"Jeg er glad for å kunne presentere et sterkt operasjonelt og finansielt kvartal. Vi kan vise til svært gode resultater med fortsatt høy vekst i abonnement og driftsinntekter kombinert med en rekordhøy EBITDA-margin. De fleste av våre virksomheter forbedret sine marginer sammenliknet med samme kvartal i fjor," sier Telenors konsernsjef, Jon Fredrik Baksaas.

Mobilvirksomhetene
Telenor markerte en milepæl i september da selskapet passerte 100 millioner abonnement. Ved slutten av tredje kvartal hadde Telenors mobilvirksomheter til sammen 105 millioner abonnement, beregnet på 100 prosent basis. Dette inkluderte 2,3 millioner abonnement fra Telenor Serbia, som ble konsolidert fra 1. september.

De tre mobilvirksomhetene i Skandinavia viste solid vekst i driftsinntekter og marginer. Kyivstar i Ukraina hadde en inntektsvekst i lokal valuta på 48 prosent og en EBITDA-margin på 60 prosent.

"Vi er spesielt fornøyd med resultatene i våre nordiske mobilvirksomheter, som viser gode forbedringer. Samtidig fortsetter Kyivstar i Ukraina og GrameenPhone i Bangladesh å imponere, med solide resultater. Vi har utvidet vårt nærvær på Balkan og er glade for å kunne inkludere Telenor Serbia i konsernet. Vi ser fram til å videreutvikle selskapet sammen med våre øvrige virksomheter i området," sier Jon Fredrik Baksaas.

Fixed
I Fixed Norge er den underliggende inntektsreduksjonen på 6,5 prosent. Den økte inntektsreduksjonen skyldes i hovedsak prisreduksjoner og overgang til mobilbruk når det gjelder taletrafikk. Mer enn 50 prosent av norske husstander har bredbåndstilknytning og nesten 20 prosent er uten tradisjonell fasttelefon. I løpet av kvartalet økte antall xDSL-abonnement i Norge med 15.000 til 542.000. Telenor er markedsleder innen bredbånd i Skandinavia, med totalt 1,1 millioner privatabonnement ved utgangen av tredje kvartal 2006.

Broadcast
Den nordiske Broadcast-virksomheten økte driftsinntektene med 13 prosent, og EBITDA nådde et rekordnivå på 485 millioner kroner. Antall betal-TV-kunder (DTH) økte med 8.000 i tredje kvartal 2006, til 929.000. Antall kabel-TV-kunder økte med 4.000, til 691.000 kunder.

Økte forventninger for 2006
Basert på de gode resultatene og den positive utviklingen i tredje kvartal 2006, er utsiktene for året justert sammenliknet med forrige kvartalsrapport. For 2006 forventer Telenor en inntektsvekst på rundt 35 prosent og en EBITDA-margin før andre inntekter og kostnader på rundt 36 prosent. Investeringer (Capex) i forhold til driftsinntekter forventes å bli rundt 20 prosent.

Hovedtall
Tabellen nedenfor viser tall fra tredje kvartal 2006 sammenliknet med tredje kvartal 2005 og tall for året 2005.

Hovedtall
(i millioner kroner unntatt resultat pr. aksje)
3. kv 2006
3. kv 2005
Året 2005
Driftsinntekter
EBITDA
EBITDA (%)
38,0
36,2
34,6
Driftsresultat
Driftsresultat/driftsinntekter (%)
22,2
19,7
17,0
Resultat etter skatt og minoritetsinteresser (nettoinntekt)
Resultat pr. aksje fra total virksomhet, ordinært, i NOK
Investeringer (Capex)
Andre investeringer
Netto rentebærende gjeld (ved utgangen av perioden)

Kontakt:
Informasjonssjef Scott Engebrigtsen, tlf.: 900 43 484, epost: scott.engebrigtsen@telenor.com

Til redaksjonen:

Presse- og analytikerkonferanse
I tilknytning til resultatframleggingen vil en presse- og analytikerkonferanse bli avholdt torsdag 26. oktober kl 0900 i Auditorium A, Telenor Expo Besøkssenter, i konsernets hovedkontor på Fornebu. Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og konserndirektør for økonomi og finans Trond Westlie vil legge fram resultatene. Presentasjonen vil foregå på engelsk.

Overføring via Internett og mobiltelefon
Presse- og analytikerkonferansen blir overført over Internett, både som direkte sending og som opptak etter konferansen, på www.telenor.com/ir. Under direktesendingen er det mulig å sende inn skriftlige spørsmål via Internett. Det vil også være mulig å følge sendingen direkte eller i opptak på mobiltelefoner som håndterer 3G, GPRS eller EDGE. Se nærmere informasjon på våre hjemmesider på Internett.

Telefonkonferanse og spørsmål
Presse- og analytikerkonferansen kan også høres telefonisk, med anledning til å stille spørsmål direkte etter presentasjonen og en spørrerunde i salen. Ring inn i god tid til: 800 80 119.

Materiale
Kvartalsrapporten blir gjort tilgjengelig på www.telenor.no/ir  kl. 0700, mens presentasjonene brukt under presse- og analytikerkonferansen vil bli tilgjengelig kl. 0900. Engelskspråklige versjoner vil finnes på www.telenor.com/ir.