Ny forretningsstruktur i Europa

Oslo (2006-11-03): Yara International ASA gjennomfører en rekke organisatoriske endringer som skal forenkle og tydeliggjøre ledelsesstrukturen og ytterligere styrke selskapets kommersielle aktiviteter.

Yaras Downstream-aktiviteter i Europa organiseres i to forretningsenheter:

•         Forretningsenhet Nord-Europa består av de tidligere forretningsenhetene Kontinental-Europa, Nord-Europa og Storbritannia. Hermann Kuhlmann er utnevnt til leder for Forretningsenhet Nord-Europa som har hovedsete i Dülmen, Tyskland. Han tiltrådte stillingen 1. november 2006.
  •
  •         Forretningsenhet Sør-Europa består av de tidligere forretningsenhetene Frankrike og Middelhavet. Egil Hogna er utnevnt til leder for Forretningsenhet Sør-Europa som har hovedsette i Paris, Frankrike. Han tiltrer stillingen 1. januar 2007.
  •
    Samtidig med endringene i Europa, har Kina blitt en separat forretningsenhet og hovedsetet til Forretningsenhet Latin-Amerika har blitt flyttet fra Paris til Sao Paulo, som konsekvens av det store potensialet og behovet for økt oppfølgning i disse to nøkkelmarkedene. Konsolideringen av forretningsenhetene gir skala- og synergifordeler.

Yaras Upstream-aktiviteter skal understøtte selskapets vekstambisjoner gjennom ytterligere effektivitetsforbedringer ved Yaras fabrikker og akselerert iverksettelse av besluttede endringer i produksjonssystemene. I forbindelse med disse tiltakene er det etablert nye roller med regionalt ansvar:

Skandinavia:             Jan Petter Fossum
    Holland:                     Mark van Hijfte
    Tyskland:                   Geert De Raedemaecker
    Frankrike:                  François Servantie (fra 1. januar 2007)
    Middelhavet:              Hans Goossens (fra 1. januar 2007)
    Trinidad:                     Mark Loquan

De regionale fabrikksjefer skal fokusere på utveksling av kompetanse og ressurser samt maksimering av synergieffektene i regionene. Forenkling er et nøkkelbegrep i alle funksjoner, inkludert produksjon, vedlikehold, innkjøp og logistikk. Implementering av beste praksis og fellessystemer vil bli forsterket i regionene.

Yaras Supply & Trade-enhet har etablert en ny Optimering- og Logistikkorganisasjon i Brussel, som erstatter den tidligere planlegningsfunksjonen. Dion Willems er utnevnt som leder av den nye organisasjonen og Jean-Paul Beens vil være ansvarlig for optimeringsenheten samt relasjonen til EFMA.

Dag Willoch er ansatt i Yara for å styrke Supply & Trade-aktivitetene. Han skal lede  Global Energi, som har ansvaret for innsamling og anvendelse av markedsopplysninger relaterte til det globale energimarkedet. Willoch, som har erfaring fra Oslo Børs, Handelsbanken og Kapital, starter i Yara 1. februar 2007.

Torgeir Kvidal, Investorkontakt
    Telefon (+47) 24 15 72 95
    Mobil (+47) 91 339 832

Hamed Brodersen, Media Relations
    Mobil (+47) 40 468 110

Yara International ASA er et ledende kjemiselskap som konverterer energi og nitrogen fra luften til essensielle produkter for bønder og industrielle kunder. Som verdens største leverandør av mineralgjødsel og agronomiske løsninger hjelper vi til med å skaffe mat til verdens voksende befolkning. Vår industrielle produktportefølje inkluderer miljøprodukter som beskytter ren luft og rent vann og bevarer matvarekvalitet. Yaras globale arbeidsstyrke på 7000 ansatte representerer betydelig mangfold og talent som tillater Yara fortsatt å være den ledende aktøren innen sin bransje.