Rautakesko vahvistaa Kaukoidän ostotoimintaansa hankintatoimistolla Kiinassa

KESKO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 3.11.2006 KLO 11.00 1(1)

Rautakesko on yhteistyössä Telko Groupin kanssa perustanut hankintatoimiston Shanghaihin, Kiinaan. Toimisto on aloittanut toimintansa syyskuussa. Hankintatoimiston tehtävänä on etsiä ja kartoittaa uusia tavarantoimittajia sekä hoitaa tuotteiden laadun varmistamiseen ja toimitusten valvontaan liittyviä tehtäviä. Oman hankintatoimiston kautta pystytään hyödyntämään koko Rautakeskon kasvanut ostovoima sekä hankkimaan logistisia hyötyjä ja tekemään Rautakeskoa tunnetuksi voimakkaasti kehittyvillä Kaukoidän hankintamarkkinoilla.

Kaukoidän mailla on jo tähän mennessä ollut merkittävä asema työkalujen ja pihaan sekä puutarhaan liittyvien tuotteiden hankintalähteenä. Muiden rautakauppatuotteiden, erityisesti sisustamiseen liittyvien, valmistajana alueen merkitys on voimakkaassa kasvussa. Oman hankintatoimiston avulla Rautakeskon tavoitteena on kasvattaa hankinnan strategista ydinosaamista lisäämällä suoria kontakteja Kaukoidän valmistajiin ja hyödyntää kansainvälistymisen kautta kasvanutta ostovoimaansa entistä tehokkaammin. Myös toimitusketjun hallinta sekä kustannustehokkuus paranevat ja vastuullisen ostamisen periaatteita voidaan paremmin edistää. Lähimmän kolmen neljän vuoden aikana tavoitteena on kolminkertaistaa suorat hankinnat ko. alueelta.

Kesko-konserniin kuuluva Telko Group valittiin yhteistyökumppaniksi, koska sillä on pitkä kokemus toiminnasta Kaukoidässä ja valmis toimintamalli. Yrityksellä on Shanghain lisäksi toimistot myös Pekingissä, Hong Kongissa ja HoChiMinh Cityssä Vietnamissa. Hankintatoimiston toimintaa on mahdollista kehittää nopealla aikataululla Rautakeskon tarpeita vastaavaksi. Telko Groupissa pidetään tärkeänä kehittää yhteistyötä konsernin sisällä ja saada aikaan synergiahyötyjä.

Rautakeskon organisaatiossa hankintatoimisto kuuluu Tavarakauppa-osaston ohjaukseen ja se tulee toimimaan kiinteässä yhteistyössä osto-organisaation kanssa kaikissa Rautakeskon toimintamaissa.

Shanghain toimistossa työskentelee Rautakeskolle tällä hetkellä kaksi kiinalaista henkilöä ja työntekijöiden määrä tulee moninkertaistumaan sitä mukaa kun toiminta kehittyy. Lisäksi Telko Groupin muu henkilöstö kaukoidän toimistoissa on käytettävissä ja voi tukea nyt perustettua hankintatoimistoa.

Lisätietoja:
Rautakesko Oy: johtaja Sakari Malka GSM 050 432 7341, projektipäällikkö Jorma Häkkä GSM 050 502 3452
Telko Group / Kauko-Telko Oy: toimialajohtaja Jari-Pekka Lehmuskoski GSM 050 556 5000, SBU Manager Merja Räsänen GSM 040 560 5355