Ackermans & van Haaren: Trimestriële Trading Update

TRIMESTRIËLE 'TRADING UPDATE'
BIJ DE GANG VAN ZAKEN VAN DE VOORNAAMSTE DEELNEMINGEN

BAGGER-, MILIEU- en AANNEMINGSDIENSTEN
Gebaseerd op een goed gevuld orderboek blijft DEME een hoge activiteitsgraad kennen met een quasi volledige bezetting van haar vloot. Belangrijke nieuwe contracten werden behaald in Rusland, China, Brazilië, India en Abu Dhabi (uitbreiding van het contract Al Raha beach). DEC behaalde een belangrijk contract in UK (Chesterfield) en Zweden. 'Marieke' (5.600m³), de 1ste van vier sleephopperzuigers werd in september jgl. in de vaart genomen, de 2de, 'Reynaert', werd recent te water gelaten. De derde (11.650m³) en de vierde (9.000m³) komen respectievelijk in 2007 en 2008 in de vaart.

ALGEMENE AANNEMINGEN VAN LAERE kent een normaal verloop van haar activiteiten en volgt van nabij de toewijzing op van een aantal PPS-projecten.

VASTGOED
LEASINVEST REAL ESTATE kende een normaal verloop van haar activiteiten, waarbij vooral veel aandacht ging naar de integratie van de Luxemburgse portefeuille van het overgenomen Dexia Immo Lux. De reële waarde van de vastgoedportefeuille steeg in het 3e kwartaal met 0,61% tot € 470,1 miljoen. Het huurrendement bedroeg 7,46% en de bezettingsgraad 96,43%.

EXTENSA werkt actief voort aan haar ontwikkelingsdossiers, o.m. in Evere en Luxemburg (Cloche d'Or). De residentiële verkaveling in Wondelgem (75.000 m²) kan mogelijk nog in 2006 aanleiding geven tot het verkopen van de eerste percelen. In Roemenië worden 3 nieuwe projecten bestudeerd, en Extensa richtte zowel in Slowakije als Turkije een lokaal filiaal op met het oog op een mogelijke eerste realisatie.

FINANCIËLE DIENSTEN
Mede dankzij een beter beursklimaat in het 3de kwartaal stegen de aan BANK DELEN toevertrouwde vermogens tot € 9.984 miljoen per 30.09.2006 (€ 9.542 miljoen per 30.06.2006). De integratie van Banque BIA en Rampelbergs verloopt succesvol. Niettegenstaande de investering in de versterking van haar commerciële ploegen, blijven de kosten onder controle, en blijven de resultaten van Bank Delen gunstig evolueren.

BANK J.VAN BREDA & C° blijft gunstig evolueren in een moeilijker renteklimaat. De vervlakking van de rentecurve blijft grotendeels gecompenseerd door de volume gedreven groei van het totale bankproduct, voornamelijk dankzij de groei van de fee-inkomsten. Ook Bank J.Van Breda & C° kent een continue groei van de buitenbalansbeleggingen. De provisies voor kredietverliezen blijven op een historisch laag niveau.

PRIVATE EQUITY
De meeste deelnemingen kennen een gunstig verloop van hun activiteiten.
Oleon Biodiesel bekwam een eerste quotum van  63.000 T voor de Belgische markt, en levert deze week de eerste biodiesel onder deze quota aan Total Belgium.

Recent werden 2 nieuwe transacties aangekondigd:
Op 26 oktober jgl. heeft GIB (AvH:50%) bevestigd een akkoord gesloten te hebben met CDC Capital Investissement voor de overname van haar participatie (57,4%) in Quick Restaurants NV aan een prijs van € 37,8 p.a. In geval van realisatie van deze transactie, die nog onderworpen is aan de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten, zou dit GIB (AvH:50%) € 423 miljoen (deel AvH: € 211 miljoen) liquiditeiten opleveren. In de geconsolideerde rekeningen van AvH zou dit een meerwaarde opleveren van ongeveer € 150 miljoen voor het boekjaar 2006. De resultaten van Quick kennen intussen een gunstig verloop met een stijging van 6,1% van de verkopen (YTD sept 06: € 595,8 miljoen) en een stijging van de EBIT met 18,5% tot € 39.3 miljoen.

Op 10 november jgl. heeft Sofinim (AvH:74%) aangekondigd een akkoord bereikt te hebben om samen met het management 100% van de aandelen van SPANOGroup NV over te nemen. Deze transactie vertegenwoordigt een ondernemingswaarde van ongeveer € 160 miljoen. SPANOGroup is een geïntegreerde producent van verschillende soorten houtproducten, zoals spaanplaten, gemelamineerde platen, MDF en laminaatparket. SPANOGroup realiseerde in 2005 een omzet van ongeveer € 200 miljoen en een EBITDA van € 22 miljoen.

Thesaurie
De netto-thesauriepositie van AvH en subholdings bedraagt per 30 september 2006 € 308,3 miljoen en is nagenoeg ongewijzigd gebleven ten opzichte van de toestand per 30 juni 2006. In deze positie is de verwachte opbrengst uit de verkoop van Quick niet inbegrepen, evenmin als de uitgave van de investering in SPANOGroup.

Vooruitzichten 2006
Mede dankzij de verwachte meerwaarde van € 150 miljoen op de verkoop van de indirecte deelneming in Quick en de verdere verbetering van de courante resultaten van de operationele deelnemingen van de AvH-groep verwacht de Raad van Bestuur van Ackermans & van Haaren over 2006 het recordresultaat van 2005 minstens te evenaren.

Kalender 2007
9 maart 2007                    bekendmaking jaarresultaten 2006
29 mei 2007                     gewone algemene vergadering en kwartaalupdate Q1 2007
7 september 2007              bekendmaking halfjaarresultaten 2007
22 november 2007             kwartaalupdate Q3 2007

Ackermans & van Haaren is thans een gediversifieerde groep actief in 4 kernsectoren : bagger-, milieu- en aannemingsdiensten (DEME, één van de grootste baggerbedrijven ter wereld - Algemene Aannemingen Van Laere, een toonaangevende aannemer in België), private banking (Bank Delen, één van de grootste onafhankelijke privé-vermogensbeheerders in België - Bank J.Van Breda & C°, niche-bank voor de ondernemer en de vrije beroepen in België), vastgoed (Leasinvest Real Estate, een genoteerde vastgoedbevak met € 470 miljoen vastgoedactiva in portefeuille - Extensa, een belangrijke gronden- en vastgoedontwikkelaar met zwaartepunt in België en Luxemburg) en private equity (Sofinim, één van de grootste risicokapitaalverschaffers in België, en GIB).
De groep concentreert zich op een beperkt aantal strategische participaties met een belangrijk groeipotentieel. De marktkapitalisatie van AvH bedraagt ongeveer € 2 miljard.
AvH is opgenomen in de Next 150 index, de BEL Mid index en is lid van Euronext Next Prime.

Alle persberichten van AvH en haar belangrijkste groepsvennootschappen evenals de 'Investor Presentation' kunnen ook geraadpleegd worden op de AvH website : www.avh.be.

Antwerpen, 23 november 2006

Voor bijkomende informatie kunt u telefonisch terecht bij:
Luc Bertrand
CEO - Voorzitter van het Executief Comité