Berlucchi lanserar mousserande viner i tilltalande nya presentförpackningar

PRESS RELEASE
28 november 2006

Berlucchi lanserar mousserande viner i tilltalande nya presentförpackningar

Berlucchi, ett italienskt märkesnamn för mousserande vin, har högsäsong kring vinterhögtiderna. Berlucchi producerar 4,7 miljoner flaskor mousserande vin per år med hjälp av den traditionella champagnemetoden, vilket gör företaget till marknadsledare i Italien inom både kvalitet och kvantitet. Just nu lanserar Berlucchi sitt urval i eleganta nya presentförpackningar.

Det böljande landskapet i Franciacorta i norra Italien erbjuder perfekt jordmån och klimat för odling av Chardonnay, den huvudsakliga druvan i Berlucchis mousserande viner. Det har dock inte gått mer än femtio år sedan detta upptäcktes av en ung vinproducent, Franco Ziliani. Idag har hans djärva tilltag växt och blivit ett verkligt högklassigt mousserande vin och ett blomstrande företag. Berlucchi är Italiens främsta producent av mousserande vin som framställs genom den klassiska metoden med jäsning på flaska.

Överkomlig kvalitet

Mousserande vin är en omtyckt gåva och ett naturligt inslag vid festligheter. Därför säljer Berlucchi ett antal viner i kartonger, som dels är trevliga att ge i gåva och dels ger företaget ett effektivt verktyg för att bygga upp en varumärkesprofil och tilltala köpare tack vare sin stora tryckyta. Kartongerna tillverkas av Litografia La Cartotecnica nära Berlucchis vingård. Under de senaste månaderna har företagen haft ett nära samarbete kring en ny serie presentförpackningar. "För Berlucchi måste förpackningen vara tilltalande och ge uttryck för produktens höga kvalitet, men ändå överkomlig och kostnadseffektiv i produktion. De nya kartongerna uppfyller de kraven", säger Gianni Legnani, kommunikationschef vid Berlucchi.

Den italienska konsumtionen av mousserande vin är i hög grad begränsad till högtiderna i slutet av året. Berlucchis reklam vill dock påminna konsumenterna om den njutning som ett gott mousserande vin kan ge när som helst under året, när man vill dela en njutbar stund eller måltid med någon. "Vår ledstjärna är att göra våra viner lättillgängliga genom effektiva distributionskanaler och att ge kunderna god valuta för pengarna. Den vinst som detta ger upphov till kan vi återinvestera i vidare utveckling", säger Legnani.

En särskild förpackning för varje produktlinje

Berlucchis urval av mousserande vin omfattar tre olika produktlinjer som var och en har en särskild presentförpackning. Viner som säljs genom utvalda återförsäljare, "enotecas" och restauranger får förpackningar som är tillverkade i Triplex Gris WLC-kartong och mikrowellpapp. "Vår avsikt var att få fram en yta som påminner om linneväv, men vi ville inte använda några dyra specialkvaliteter av kartong. I stället funderade vi ut en kreativ lösning med Triplex Gris och en livfull beläggning i plast, som ger precis det eftersträvade intrycket", säger Andrea Zanotti, chef för Litografia La Cartotecnica.

Konkurrensen om konsumenternas uppmärksamhet är som hårdast på stormarknaderna. För att avgå som vinnare även där ville Berlucchi utveckla en mer exklusiv förpackning för sitt märke Cuvée Imperiale, utan att göra avkall på målen för lönsamhet och pris. Materialet som valdes till ytskiktet var Stora Ensos Neocart. "Kartongen har en jämn yta som ger ett elegant tryckresultat och även löper väldigt smidigt i vår process för tryck, konvertering och ytbehandling. Lägre åtgång av tryckfärg är en annan stor fördel", säger produktionschef Ivan Baroni, som har innehaft en nyckelroll i utvecklingsarbetet för den nya förpackningen. Den grafiska utformningen gjordes av den välkända italienska designern Giacomo Bersanetti, grundare till designstudion Grafico Artigiano med vin- och spritmarknaden som specialitet.

Service högsta prioritet

Eftersom projektet inleddes i juni och allting skulle vara klart senast den första september, fick kartongleveranserna och arkskärningen högsta prioritet. Cartiera Lombarda, en italiensk partner och grossist för Stora Enso Packaging Boards, kunde säkra de höga anspråken på service.

"Vi hade tre olika förpackningar att tillverka, var och en i tre storlekar för en och två flaskor samt för magnumflaskan, och varje förpackning skulle lamineras av tre kartongark. Cartiera Lombarda erbjöd en effektiv kundandpassad arkservice och hade alla behövliga kartongslag i lager, och kunde därmed uppfylla kundens stränga krav till fullo", säger Renato Somekh, Sales Director vid Stora Enso Italy.

Direktlänk till bilder:

Mer information:

Stora Enso Italy
Renato Somekh, Sales Director
E-mail renato.somekh@storaenso.com

Länk till text i pdf-format: