Nokia: Internet avaintekijä mobiiliteollisuuden seuraavassa kasvuvaiheessa

Nokia linjasi tänään näkemyksiään mobiiliteollisuuden tulevaisuudesta arvioiden internetin nousevan tärkeimmäksi tekijäksi markkinalla, jolla Nokia arvioi olevan neljän miljardia matkapuhelinliittymää vuonna 2010. Linjaukset esitti toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo yli kahdelletuhannelle matkaviestintä-  ja internet -alan edustajalle Nokia World 2006 -tapahtumassa.

"Mobiiliviestintä muuttuu taas nopeammin kuin moni osasi odottaa, ja olemme vielä kaukana täysin kehittyneistä markkinoista", Kallasvuo totesi. "Internet on muuttanut elämäntapaamme ja yhteydenpitoamme, ja Nokia odottaa sen nousevan avaintekijäksi yhtiön seuraavassa kasvuvaiheessa. Internet muuttuu aidosti mobiiliksi luomalla käyttäjille uusia yhteydenpitotapoja ja mahdollistaa tiedonsaannin paikasta riippumatta. Nokia aikoo kulkea tämän kehityksen etulinjassa ja olla se, joka todella yhdistää internetin ja liikkuvuuden."

Mobiiliteollisuuden kasvu on nopeampaa kuin aikaisemmin on arvioitu ja Nokia odottaa kolmen miljardin matkapuhelinliittymän määrän ylittyvän jo vuonna 2007. Lisäksi Nokia arvioi teollisuuden saavuttavan neljän miljardin matkapuhelinliittymän rajan maailmanlaajuisesti vuonna 2010.

Alan kasvua vauhdittavat etenkin musiikki, mobiilitelevisio ja navigaatiopalvelut sekä kehittyneillä että kehittyvillä markkinoilla, joilla kasvava määrä ihmisiä avaa internetin ensimmäisen kerran matkaviestimestä eikä tietokoneelta. Nokia arvioikin matkaviestinten uusintaostomarkkinoiden osuuden olevan tänä vuonna noin 65 prosenttia maailmanmarkkinoista ja nousevan yli 80 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä.

Nokia arvioi, että yli puolet käyttäjämäärän kasvusta tulee Aasian ja Tyynenmeren alueen kehittyviltä markkinoilta mukaan lukien Kiina ja Intia. Yhtiö aikoo vahvistaa johtavaa asemaansa näillä markkinoilla keskittymällä sekä matkaviestinten ensiostajiin että uusintaostomarkkinoihin.

Nokia julkisti tapahtumassa myös Nokia 2626 -matkapuhelimen, joka on sen ensimmäinen kehittyville markkinoille suunnattu muotipuhelin. Tyylitietoisille kuluttajille suunnitellussa Nokia 2626 -puhelimessa on peilipintainen näyttö, ja siihen on saatavilla laaja valikoima värikuoria ja muodikkaita lisälaitteita. Sen ominaisuuksiin kuuluvat myös FM-radio, GPRS ja sähköposti.

Nokia World -tapahtuman lehdistötiedotteita, tuote- ja tapahtumakuvia ja muuta tapahtumaan liittyvää kuvamateriaalia saa osoitteesta http://www.nokia.com/nokiaworld/press

Nokia on johtava langattoman viestinnän yritys, joka pyrkii edistämään langattoman teollisuudenalan kasvua ja kehittymistä. Sen tavoitteena on helpottaa ihmisten arkea tarjoamalla helppokäyttöisiä ja innovatiivisia tuotteita ja ratkaisuja, kuten matkapuhelimia, kuvaviestintä-, peli- ja mediasovelluksia. Nokia tarjoaa laitteita, ratkaisuja ja palveluita sekä operaattoreille että yrityksille.

On otettava huomioon, että tähän katsaukseen sisältyvät, muut kuin jo toteutuneita seikkoja koskevat lausumat ovat tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja. Näitä ovat esimerkiksi: A) tuotteiden ja ratkaisujen julkistuksiin ja toimituksiin liittyvät ajankohdat; B) kykymme kehittää, tarjota käyttöön ja kaupallistaa uusia tuotteita, ratkaisuja ja teknologioita; C) arviot markkinoiden kasvusta, kehittymisestä ja rakenteellisista muutoksista; D) arviot matkaviestimiemme kappalemääräisen myynnin kasvusta, markkinaosuudesta, hinnoista ja katteista; E) liiketoimintamme tulosta koskevat arviot ja tavoitteet; F) vireillä olevien ja uhkaavien oikeudenkäyntien lopputulos; G) Nokian ja Siemensin tietoliikenneverkkoyksiköiden yhdistymisen arvioitu ajankohta, laajuus ja vaikutukset, mukaan lukien arviot kustannussäästöistä; ja H) lausumat, joissa esiintyy sana "uskoa", "odottaa", "ennakoida", "arvioida", "tavoite", "on tarkoitettu" tai muu vastaava ilmaisu. Koska tällaisiin lausumiin sisältyy riskejä ja epävarmuuksia, todelliset tulokset voivat poiketa huomattavasti niistä tuloksista, joita tällä hetkellä odotamme. Tekijöitä, jotka saattaisivat aiheuttaa tällaisia poikkeamia, voivat olla esimerkiksi: 1) kasvun jatkuminen koko langattoman viestinnän teollisuudenalalla sekä kasvun ja kannattavuuden jatkuminen valitsemillamme uusilla markkinasegmenteillä; 2) operaattorien ja markkinoiden toimijoiden uusien tuotteiden ja palveluiden saatavuus; 3) liiketoimintaympäristön ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtäminen sekä markkinasuhdanteiden oikea-aikainen tunnistaminen; 4) teknologiamuutosten vaikutukset sekä kykymme kehittää tai hankkia sellaisia monimutkaisia teknologioita täysin käyttöoikeuksin, joita markkinat meiltä vaativat; 5) tuotevalikoimamme kilpailukyky; 6) uusien tuotteiden ja ratkaisujen markkinoille tuomisen ajoitus ja onnistuminen; 7) hintaeroosion ja kustannusten hallitseminen; 8) kilpailutilanne langattoman viestinnän teollisuudenalalla ja kykymme säilyttää tai parantaa markkina-asemaamme ja vastata muutoksiin kilpailutilanteessa; 9) kykymme ylläpitää menestyksellä tuotannon ja logistiikan tehokkuutta sekä varmistaa tuotteiden ja ratkaisujen laatu, turvallisuus, varmuus ja oikea-aikaiset toimitukset; 10) markkinakysynnän muutoksista aiheutuvat varastonhallintaan kohdistuvat riskit; 11) yhtiön kyky hankkia keskeytyksettä ja kohtuuhintaan laadukkaita komponentteja; 12) menestyksemme teknologiaan tai uusiin tuotteisiin ja ratkaisuihin liittyvissä yhteistyösopimuksissa; 13) yhtiön yhteistyökumppaneiden, toimittajien ja asiakkaiden menestys, taloudellinen tilanne ja suorituskyky; 14) häiriö tietoliikennejärjestelmissä tai verkoissa, joista toimintamme on riippuvaista; 15) kykymme suojata monimutkaisia teknologioita, joita me tai muut kehitämme tai joita me lisensioimme kolmansien osapuolten väitteiltä että olisimme loukanneet suojattuja immateriaalioikeuksia, sekä tiettyjen tuotteissamme ja ratkaisuissamme käytettyjen teknologioiden saatavuus kaupallisesti hyväksyttävin ehdoin; 16) yleinen taloudellinen tilanne maailmanlaajuisesti sekä erityisesti taloudelliset ja poliittiset epävakaudet kehittyvissä talouksissa; 17) kehitys suurissa, monivuotisissa sopimuksissa tai suhteessamme merkittävimpiin asiakkaisiin; 18) valuuttakurssien vaihtelut mukaan lukien erityisesti vaihtelut raportointivaluuttamme euron sekä Yhdysvaltojen dollarin, Kiinan yuanin, Ison-Britannian punnan ja Japanin jenin välillä; 19) yhtiön asiakasrahoitusriskien hallinta; 20) kykymme rekrytoida ja pitää yhtiön palveluksessa ammattitaitoisia työntekijöitä sekä kehittää heidän osaamistaan; 21) eri valtioiden toimintatapojen, lakien ja säännösten muutosten vaikutukset; 22) Nokian ja Siemensin tietoliikenneverkkoyksiköiden yhdentymisen täytäntöönpanoedellytysten toteutuminen ja yhdentymisen voimaantulo sekä Nokian ja Siemensin kyky menestyksellisesti yhdistää niiden tietoliikenneverkkoyksiköiden toiminnot ja henkilöstö; sekä 23) ne riskitekijät, jotka mainitaan yhtiön 31.12.2005 päättynyttä tilikautta koskevassa Yhdysvaltojen arvopaperisäännösten mukaisessa asiakirjassa (Form 20-F) ss. 12-22 otsikon "Item 3.D Risk Factors" alla. Muut tuntemattomat tai odottamattomat tekijät tai vääriksi osoittautuvat oletukset voivat aiheuttaa todellisten tulosten huomattavan poikkeamisen tulevaisuudennäkymiin liittyvissä kannanotoissa ja lausumissa esitetyistä tulosodotuksista. Nokia ei tule päivittämään tai muuttamaan tulevaisuudennäkymiin liittyviä kannanottoja tai lausumia uuden tiedon, tulevaisuuden tapahtuman tai muun syyn johdosta, paitsi siltä osin kuin sillä on siihen laillinen velvollisuus.

Lisätietoja lehdistölle:

Nokia