SPONDA OYJ:N HALLITUS PÄÄTTI MAKSULLISESTA OSAKEANNISTA

Sponda Oyj:n hallitus päätti tänään ylimääräisen yhtiökokouksen 5.1.2007 antaman osakeantivaltuuden nojalla maksullisesta osakeannista, jossa tarjotaan osakkeenomistajien merkittäviksi enintään 31 722 910 uutta osaketta merkintähintaan 7,80 euroa osakkeelta. Osakeannilla hankitaan 247 438 698 euroa, mikäli osakeanti merkitään kokonaisuudessaan.

Osakkeenomistajilla on etuoikeus merkitä uusia yhden (1) euron nimellisarvoisia osakkeita samassa suhteessa kuin heillä on ennestään yhtiön osakkeita. Osakkeenomistaja, joka on osakeannin täsmäytyspäivänä 12.1.2007 merkitty yhtiön osakkeenomistajaksi Suomen Arvopaperikeskus Oy:n ylläpitämään osakasluetteloon tai hallintarekisteröityjen osakkeiden osalta osakkeenomistaja, jonka lukuun osakkeet on täsmäytyspäivänä kirjattu Suomen Arvopaperikeskus Oy:n ylläpitämään osakasluetteloon, saa automaattisesti yhden arvo-osuusmuotoisen vapaasti luovutettavissa olevan merkintäoikeuden jokaista omistamaansa osaketta kohden.

Osakkeenomistaja taikka henkilö tai yhteisö, jolle osakkeenomistajan merkintäoikeudet ovat siirtyneet, on oikeutettu merkitsemään viidellä (5) merkintäoikeudella kaksi (2) uutta osaketta. Merkintäoikeudet ovat julkisen kaupankäynnin kohteena Helsingin Pörssissä 17.1.2007 ja 26.1.2007 välisenä aikana.

Osakkeiden merkintäaika alkaa 17.1.2007 ja päättyy 2.2.2007 klo 17.00.

Osakeannin pääjärjestäjinä toimivat Merrill Lynch International ja Nordea Pankki Suomi Oyj.

Yhtiökokoukselta saadun osakeantivaltuuden nojalla hallitus on oikeutettu järjestämään toissijaisen merkinnän osakkeenomistajien merkintäetuoikeuden päätyttyä 2.2.2007.

Pääjärjestäjät ja yhtiö voivat erikseen tehtävällä sopimuksella sopia toissijaisen merkinnän järjestämisestä merkitsemättä jääneiden osakkeiden osalta. Tällöin pääjärjestäjät voivat, joko (i) pyrkiä hankkimaan merkitsijöitä merkitsemättä jääneille osakkeille tai (ii) merkitä merkitsemättä jääneet osakkeet harkintansa mukaan ja myydä nämä osakkeet, molemmissa tapauksissa, joko markkinoilla tai tarjousmenettelyn kautta. Yhtiölle tilitettävä merkintähinta on 7,80 euroa osakkeelta.

Pääjärjestäjät tilittävät saadun nettotuoton (merkitsemättä jääneiden osakkeiden myyntihinta vähennettynä merkintähinnalla, pääjärjestäjien palkkioilla, varainsiirtoverolla ja muilla kuluilla) käyttämättömien merkintäoikeuksien haltijoille, joilla olisi ollut oikeus merkitä merkitsemättä jääneet osakkeet. Nettotuotto tilitetään arviolta 13.2.2007.

Osakeannilla hankittavat varat on tarkoitus käyttää Kapiteeli Oyj:n osakekannan oston rahoittamiseen nostetun lyhytaikaisen luoton osittaiseen takaisinmaksuun.

Osakeannin yksityiskohtaiset ehdot ovat tämän pörssitiedotteen liitteenä.

Osakeantia koskeva listalleottoesite julkistetaan arviolta 10.1.2007.

Yhtiö ja sen tytäryhtiöt ovat yhtiön ja osakeannin pääjärjestäjien välisessä järjestämissopimuksessa sitoutuneet sopimuksessa tarkemmin yksilöityihin omia osakkeitaan ja niihin oikeuttavia instrumentteja koskeviin luovutusrajoituksiin ja muihin rajoituksiin koskien järjestelyjä, jotka toteutuessaan johtavat vastaavaan lopputulokseen. Lisäksi yhtiö on sitoutunut olemaan laskematta liikkeeseen uusia osakkeita tai niihin oikeuttavia arvopapereita. Nämä rajoitukset ovat voimassa ajanjakson, joka alkaa 9.1.2007 ja päättyy 180 päivän kuluttua siitä, kun tarjottavat osakkeet otetaan julkisen kaupankäynnin kohteeksi Helsingin Pörssissä. Rajoituksesta voidaan poiketa ainoastaan pääjärjestäjien etukäteen antaman kirjallisen suostumuksen nojalla. Rajoitus ei koske osakkeiden hankkimista tai myyntiä yhtiön varsinaisen yhtiökokouksen 29.3.2006 antaman valtuutuksen nojalla, tai tämän valtuutuksen uudistamista.

Suomen valtio on sitoutunut omistamiaan osakkeita koskeviin vastaaviin luovutusrajoituksiin ja muihin rajoituksiin koskien järjestelyjä, jotka toteutuessaan johtavat vastaavaan lopputulokseen. Nämä rajoitukset ovat voimassa ajanjakson, joka alkaa 9.1.2007 ja päättyy 90 päivän kuluttua siitä, kun tarjottavat osakkeet otetaan julkisen kaupankäynnin kohteeksi Helsingin Pörssissä. Rajoituksesta voidaan poiketa ainoastaan pääjärjestäjien etukäteen antaman kirjallisen suostumuksen nojalla.

Helsingissä 9. päivänä tammikuuta 2007

Sponda Oyj

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Kari Inkinen, puh. (09) 6805 8202 tai 0400-402 653

Talous- ja rahoitusjohtaja Robert Öhman, puh. (09) 6805 8206 tai 040-540 0741

Tämän tiedotteen sisältämää informaatiota ei ole tarkoitettu julkistettavaksi tai levitettäväksi Australiassa, Kanadassa, Japanissa tai Yhdysvalloissa. Tämä tiedote ei ole tarjous merkintäoikeuksien tai osakkeiden myymiseksi Australiassa, Japanissa, Kanadassa tai Yhdysvalloissa (lukuun ottamatta private placement -poikkeusta). Tiedotteessa tarkoitettuja osakkeita ei voi tarjota eikä myydä Yhdysvalloissa muutoin kuin vuoden 1933 arvopaperilain (Securities Act of 1933) sallimissa poikkeustapauksissa rekisteröintivelvollisuudesta, tai tilanteessa jossa transaktio ei ole Yhdysvaltain vuoden 1933 arvopaperilain tai soveltuvien osavaltioiden lakien piirissä. Tätä osakeantia / tarjousta tai mitään sen osaa ei tulla rekisteröimään Yhdysvalloissa, eikä osakkeita tulla myymään julkisesti Yhdysvalloissa.

Tämä tiedote ei ole suora tai välillinen tarjous koskien mahdollista arvopapereiden myyntiä tai hankintaa, eikä osakkeita myydä alueilla, joilla kyseisten osakkeiden tarjoaminen tai myynti olisi lainvastaista ennen osakkeiden rekisteröintiä, poikkeusta rekisteröintivelvollisuudesta tai muuta hyväksyntää kyseisten alueiden arvopaperilakien mukaisesti.

Tämä asiakirja ei ole tarjous myydä arvopapereita yleisölle Isossa-Britanniassa. Arvopapereita koskevaa listalleottoesitettä ei ole rekisteröity eikä rekisteröidä Isossa-Britanniassa, joten osakeanti on suunnattu ainoastaan henkilöille, jotka ovat (i) Ison-Britannian ulkopuolella tai jotka (ii) kuuluvat Ison-Britannian vuoden 2000 rahoituspalvelu- ja -markkinalain ("Financial Services and Markets Act 2000") vuoden 2005 määräyksen ("Financial Promotion") 19(5) artiklan ("ammattimaiset sijoittajat", "investment professionals") piiriin (yhdessä jäljempänä "asianomaiset henkilöt"). Henkilöt, jotka eivät ole asianomaisia henkilöitä, eivät saa toimia tämän tiedotteen perusteella tai perustaa toimintaansa tämän tiedotteen varaan.

Merrill Lynch ja Nordea toimivat tässä osakeannissa ainoastaan Spondan puolesta. Merrill Lynchin ja Nordean asiakkailleen tarjoama suoja koskee ainoastaan Spondaa, eivätkä ne anna neuvoja osakeannista muille kuin Spondalle.

OSAKEANNIN EHDOT

Spondan ylimääräinen yhtiökokous valtuutti 5.1.2007 yhtiön hallituksen päättämään maksullisesta osakeannista siten, että osakkeenomistajilla on etuoikeus merkitä uusia yhden (1) euron nimellisarvoisia osakkeita samassa suhteessa kuin heillä on ennestään yhtiön osakkeita. Valtuutuksen perusteella liikkeeseen laskettavien uusien osakkeiden lukumäärä voi olla enintään 79 307 275 osaketta. Hallitus valtuutettiin päättämään muista osakeannin ehdoista. Valtuutus sisältää oikeuden päättää mahdollisesti merkitsemättä jäävien osakkeiden tarjoamisesta toissijaisesti private placement -järjestelyn kautta sijoittajille ja / tai osakeannin pääjärjestäjille.

Yhtiön hallitus on yhtiökokouksen valtuutuksen perusteella päättänyt 9.1.2007 laskea liikkeeseen enintään 31 722 910 uutta tarjottavaa osaketta näiden osakeannin ehtojen mukaisesti.

Yhtiön osakepääoma voi osakeannin seurauksena nousta 79 307 275 eurosta enintään 111 030 185 euroon, ja yhtiön osakkeiden lukumäärä voi vastaavasti lisääntyä 79 307 275 osakkeesta enintään 111 030 185 osakkeeseen. Osakeannissa tarjottavat osakkeet vastaavat 40 prosenttia yhtiön kaikkien osakkeiden lukumäärästä ja niiden tuottamista äänistä ennen osakeantia.

Merkintäoikeus

Tarjottavat osakkeet tarjotaan yhtiön osakkeenomistajien merkittäviksi heidän osakeomistuksensa suhteessa.
osakeannin täsmäytyspäivä on 12.1.2007.

Osakkeenomistaja, joka on täsmäytyspäivänä merkitty yhtiön osakkeenomistajaksi Suomen Arvopaperikeskus Oy:n ("APK") ylläpitämään osakasluetteloon tai hallintarekisteröityjen osakkeiden osalta osakkeenomistaja, jonka lukuun osakkeet on täsmäytyspäivänä kirjattu APK:n ylläpitämään osakasluetteloon, saa automaattisesti yhden (1) arvo-osuusmuotoisen vapaasti luovutettavissa olevan merkintäoikeuden (ISIN-tunnus FI0009503007) jokaista täsmäytyspäivänä omistamaansa osaketta kohden.

Osakkeenomistaja taikka henkilö tai yhteisö, jolle osakkeenomistajan merkintäoikeudet ovat siirtyneet, on oikeutettu merkitsemään kaksi (2) tarjottavaa osaketta jokaisella viidellä (5) merkintäoikeudella. Tarjottavien osakkeiden murto-osia ei ole mahdollista merkitä.

Merkintähinta

Merkintähinta on 7,80 euroa tarjottavalta osakkeelta.

Hallituksen päätöksen mukaisesti merkintähinnasta merkitään yksi (1) euro yhtiön osakepääomaan ja loppuosa kirjataan sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Merkintäaika

Merkintäaika alkaa 17.1.2007 ja päättyy 2.2.2007 klo 17.00. Merkintäpaikat vastaanottavat merkintätoimeksiantoja tavanomaisina aukioloaikoinaan.

Tilinhoitaja- ja säilytysyhteisöt voivat pyytää asiakkaitaan antamaan merkintätoimeksiantonsa jo ennen kuin julkinen kaupankäynti merkintäoikeuksilla päättyy.

Merkintäpaikat

Merkintäpaikkoja ovat Nordea Pankki Suomi Oyj:n konttorit, Nordea Private Banking -yksiköt sekä Nordea Asiakaspalvelu puhelimitse pankkitunnuksilla, puh. 0200 3000 (suomenkielinen palvelu) ja puh. 0200 5000 (ruotsinkielinen palvelu).

Myös tilinhoitaja- ja säilytysyhteisöt, jotka ovat tehneet Nordea Pankki Suomi Oyj:n kanssa sopimuksen asiakkaidensa merkintöjen välittämisestä, vastaanottavat merkintätoimeksiantoja.

Merkintäoikeuksien käyttäminen

Osakkeenomistaja tai muu sijoittaja osallistuu osakeantiin merkitsemällä tarjottavia osakkeita arvo-osuustilillään olevilla merkintäoikeuksilla ja maksamalla merkintähinnan. Osakeantiin osallistuakseen osakkeenomistajan tai muun sijoittajan on annettava merkintätoimeksianto säilytys- tai tilinhoitajayhteisönsä antamien ohjeiden mukaisesti.

Niiden osakkeenomistajien ja muiden osakeantiin osallistuvien sijoittajien, joiden osakkeet tai merkintäoikeudet on rekisteröity hallintarekisteröinnin hoitajan (tai muun säilytysyhteisön) nimiin, on annettava merkintätoimeksianto oman hallintarekisteröinnin hoitajansa antamien ohjeiden mukaisesti. Merkintä on sitova, ja se voidaan peruuttaa ainoastaan kohdan "Merkintöjen peruuttaminen tietyissä olosuhteissa" mukaisesti.

Merkintäoikeudet, joita ei ole käytetty viimeistään merkintäajan päättyessä 2.2.2007, raukeavat.

Toissijainen merkintä

Pääjärjestäjät ja yhtiö voivat erikseen sopia toissijaisen merkinnän järjestämisestä merkitsemättä jääneiden osakkeiden osalta. Tällöin pääjärjestäjät voivat, järjestämissopimuksessa yksilöityjen edellytysten täyttyessä ja yhtiön kanssa tehtävän erillisen sopimuksen mukaisesti, joko (i) pyrkiä hankkimaan merkitsijöitä merkitsemättä jääneille osakkeille tai (ii) merkitä merkitsemättä jääneet osakkeet harkintansa mukaan ja myydä nämä osakkeet, molemmissa tapauksissa, joko markkinoilla tai tarjousmenettelyn kautta. Yhtiölle tilitettävä merkintähinta on 7,80 euroa merkitsemättä jääneeltä osakkeelta ja siitä merkitään yksi (1) euro yhtiön osakepääomaan ja loppuosa kirjataan sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.

Merkintäoikeuden haltija voi kieltäytyä vastaanottamasta nettotuoton tilitystä ilmoittamalla tästä kirjallisesti tilinhoitajayhteisölleen merkintäajan kuluessa.

Merkitsemättä jääneiden osakkeiden myynti tai merkintä on ehdollinen yhtiön ja pääjärjestäjien väliselle sopimukselle sekä markkinaolosuhteille eikä myynnistä tai merkinnästä ole takeita. Tämän takia rauenneiden merkintäoikeuksien haltijat eivät välttämättä saa hyvitystä rauenneista merkintäoikeuksistaan. Pääjärjestäjät voivat ryhtyä edellä kuvattuihin toimenpiteisiin rauenneiden merkintäoikeuksien osalta ilman merkintäoikeuden omistajan suostumusta. Pääjärjestäjillä ei ole velvollisuutta myydä merkitsemättä jääneitä osakkeita tai hankkia niille merkitsijöitä ja pääjärjestäjät voivat, yhtiön suostumuksella, hyväksyä myös markkinahintaa alempia tarjouksia merkitsemättä jääneiden osakkeiden osalta. Yhtiö hyväksyy lopullisesti merkitsemättä jääneiden osakkeiden myynnit ja merkinnät.

Merkintöjen peruuttaminen tietyissä olosuhteissa

Sijoittajilla, jotka ovat sitoutuneet merkitsemään tarjottavia osakkeita, on oikeus arvopaperimarkkinalain mukaan peruuttaa merkintänsä, mikäli listalleottoesitettä täydennetään sellaisen siinä esitettyihin tietoihin liittyvän olennaisen virheen tai puutteen johdosta, joka saattaa vaikuttaa arvioon tarjottavista osakkeista. Merkintä on peruutettava kahden (2) pankkipäivän kuluessa siitä, kun listalleottoesitteen täydennys on julkistettu. Rahoitustarkastuksella on oikeus erityisestä syystä päättää peruutusoikeuden määräajaksi enintään neljä (4) pankkipäivää. Peruutusoikeuden käyttämisen edellytyksenä on, että sijoittaja on sitoutunut merkintään ennen listalleottoesitteen täydennyksen julkistamista ja että täydennys julkistetaan sen jälkeen, kun Rahoitustarkastus on hyväksynyt listalleottoesitteen ja ennen kuin kaupankäynti väliaikaisilla osakkeilla alkaa. Merkinnän peruuttamisen mahdollistavat toimenpiteet julkistetaan pörssitiedotteella samanaikaisesti listalleottoesitteen mahdollisen täydentämisen kanssa.

Julkinen kaupankäynti Merkintäoikeuksilla

Merkintäoikeudet ovat vapaasti luovutettavissa ja julkinen kaupankäynti merkintäoikeuksilla alkaa Helsingin Pörssissä 17.1.2007. Julkinen kaupankäynti merkintäoikeuksilla päättyy 26.1.2007. Merkintäoikeuksien hinta Helsingin Pörssissä määräytyy vallitsevan markkinatilanteen mukaan. Merkintäoikeuksia voi hankkia tai luovuttaa antamalla osto- tai myyntitoimeksiannon omalle säilytys- tai tilinhoitajayhteisölleen tai mille tahansa välittäjälle.

Merkintäoikeuksien kaupankäyntitunnus on SDA1VU0107.

Merkintöjen maksu

Osakeannissa merkittyjen tarjottavien osakkeiden merkintähinta on maksettava kokonaisuudessaan merkinnän tekemisen yhteydessä merkintäpaikan tai asianomaisen säilytys- tai tilinhoitajayhteisön antamien ohjeiden mukaisesti.

Merkintöjen hyväksyminen

Yhtiön hallitus hyväksyy kaikki merkintäoikeuksien perusteella näiden osakeannin ehtojen sekä sovellettavien lakien ja määräysten mukaisesti tehdyt merkinnät, jotka ovat voimassa merkintäajan päättyessä.

Yhtiö julkistaa osakeannin lopullisen tuloksen pörssitiedotteella, arviolta 7.2.2007.

Tarjottavien osakkeiden kirjaaminen arvo-osuustileille ja kaupankäynti tarjottavilla osakkeilla

Osakeannissa merkityt tarjottavat osakkeet lasketaan liikkeeseen arvo-osuuksina APK:n ylläpitämässä arvo-osuusjärjestelmässä. Tarjottavat osakkeet kirjataan merkitsijän arvo-osuustilille merkinnän rekisteröimisen jälkeen väliaikaisina osakkeina (ISIN-tunnus FI0009015051, kaupankäyntitunnus SDA1VN0107),  jotka vastaavat tarjottavia osakkeita. Kaupankäynti väliaikaisilla osakkeilla alkaa ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä merkintäajan päättymisen jälkeen, arviolta 5.2.2007.

Väliaikaiset osakkeet yhdistetään yhtiön nykyiseen osakelajiin (ISIN-tunnus FI0009006829, kaupankäyntitunnus SDA1V), kun osakepääoman korotus on rekisteröity kaupparekisteriin. Yhdistäminen tapahtuu arviolta 9.2.2007. Tarjottavat osakkeet ovat vapaasti luovutettavissa.

Osakasoikeudet

Tarjottavat osakkeet oikeuttavat yhtiön mahdollisesti jakamaan täyteen osinkoon ja tuottavat muut osakkeenomistajan oikeudet yhtiössä siitä alkaen, kun yhtiön osakepääoman korotus on rekisteröity kaupparekisteriin, arviolta 9.2.2007. Toissijaisen merkinnän perusteella merkityt osakkeet tuottavat vastaavat oikeudet siitä lukien, kun niitä vastaava osakepääoman korotus on rekisteröity kaupparekisteriin.

Informaatio

Osakeyhtiölain 5 luvun 21 §:ssä tarkoitetut asiakirjat ovat nähtävillä Yhtiön pääkonttorissa osoitteessa Korkeavuorenkatu 45, FI-00130 Helsinki ja Yhtiön internetsivuilla www.sponda.fi/osakeanti.

Sovellettava laki ja erimielisyyksien ratkaisu

Osakeantiin sovelletaan Suomen lakia. Osakeannista mahdollisesti aiheutuvat erimielisyydet ratkaistaan toimivaltaisessa tuomioistuimessa Suomessa.

Muut asiat

Osakepääoman korottamiseen ja osakeantiin liittyvistä muista seikoista ja käytännön toimenpiteistä päättää Yhtiön hallitus.