Autoliv: Autoliv investerar i Korea

Autoliv investerar i Korea Ökar till 100% i sitt delägda bolag (Stockholm, 2007-01-11) - Världens ledande bilsäkerhetsföretag Autoliv Inc har träffat avtal om att köpa de återstående 35% av aktierna i sitt delägda bolag Autoliv-Mando i Sydkorea. Investeringen är ett led i koncernens satsningar på de koreanska biltillverkarna som planerar att fördubbla sin produktion till åtta miljoner fordon 2010, främst genom att öka sin kapacitet utanför Sydkorea. Förvärvet ger Autoliv möjlighet att obehindrat integrera bolaget med sina verksamheter i övriga länder. Autoliv-Mando grundades 2000 med Autoliv som ägare av 65% av aktierna. Försäljningen har vuxit till över 230 miljoner dollar (ca 1,6 miljarder kronor) under 2006. Det mesta av ökningen har varit organisk tillväxt och endast en mindre del beror på förvärvet 2001 av Mandos krockkuddeverksamhet och på överföringar från Autolivbolag i andra länder. Under 2007 beräknas förvärvet leda till att Autolivkoncernens avskrivningar av immateriella tillgångar ökar med ca 12 miljoner dollar och räntekostnaderna stiger med ca 3 miljoner dollar. Dessa negativa effekter vägs emellertid upp av lägre minoritetsandel i koncernens resultat. Följaktligen beräknas förvärvet få en positiv effekt på Autolivs vinst per aktie redan under 2007, då förvärvet väntas bidra med ca 3 cents till vinsten per aktie. De avskrivningar av immateriella tillgångar som förvärvet medför minskar successivt och upphör 2010. Förvärvet, som kräver godkännande av koreanska myndigheter, beräknas kunna slutföras under denna månad. För ytterligare upplysningar: - Lars Westerberg, VD och koncernchef, Autoliv Inc, Tel. 08 / 587 20 620 - Gunnar Dahlén, President Autoliv Asia Pacific, Tel +66-2659-8510 Autoliv Inc. Klarabergsviadukten 70, Sec. E P. O. Box 703 81, SE-107 24 Stockholm, Sweden Tel +46 (0)8 58 72 06 23, Fax +46 (0)8 411 70 25 e-mail: mats.odman@autoliv.com Autoliv North America 26545 American Drive Southfield, MI 48034, USA Tel +1-248-475-0427, Fax +1-801-625-6672 e-mail: ray.pekar@autoliv.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=356202&fn=wkr0010.pdf