Nationwide News voltooit overgang naar digitaal dankzij CtP van Agfa Graphics.

Agfa's oplossingen voor kranten leveren kostenbeheersing en efficiëntieverbetering op voor grootste krantenuitgever in Australië.

Mortsel, België - 11 januari 2007

Agfa Graphics maakte vandaag bekend dat Nationwide News (NWN), een afdeling van News Ltd, de Australische arm van News Corp en tevens de grootste krantenuitgever in Australië, in zijn drukcentrum in Chullora de omschakeling naar een volledig digitale prepress- en plaatproductieworkflow heeft voltooid. Agfa's oplossingen worden er gebruikt voor de productie van de best verkopende kranten van Australië, waaronder de Daily Telegraph, The Sunday Telegraph en de Australian.

De installatie bij NWN omvat vier :Polaris-plaatbelichters met de complete :Arkitex-productiesoftware die zullen worden gebruikt in combinatie met violette :N91v-fotopolymeerplaten. Alleen al de investering in de hardware en software heeft een waarde van 2,9 miljoen AUD (1,75 miljoen euro). Dit brengt het aantal :Polaris- en :Arkitex-systemen die News Ltd gebruikt op acht. In de loop van het jaar zullen er nog zes worden geïnstalleerd. News Ltd gebruikt ongeveer 900.000 vierkante meter platen van Agfa per jaar en is de grootste Australische klant van Agfa Graphics in het krantensegment.
De voordelen van de overgang naar digitaal zijn volgens NWN onder andere de aanzienlijke verbeteringen op het vlak van workflowefficiëntie, afvalstoffenbeheer en kostenbeheersing.

"Aangezien we een hoog werkvolume hebben in onze plaatproductieafdeling en verwachten dat dit nog zal toenemen, wisten we dat we ons hele productieproces moesten herzien", zei Jim Nally, general manager van het drukcentrum van NWN in Chullora.

"We zijn heel verheugd dat NWN onze producten en systeemoplossingen heeft uitgekozen voor een complete integratie van de workflow, van de redactie tot de drukpers. De complexe productieprocessen van NWN zijn geëvolueerd tot één enkele geavanceerde, rechttoe rechtaan en heel accurate workflow", zei Hans Gerinckx, director of newspaper sales bij Agfa Graphics.

"Voor de meesten onder ons was het een leerproces, maar iedereen voelt zich heel comfortabel nu. Nu reeds merken we de voordelen", zei Brett Cleary, CtP maintenance supervisor bij NWN. "We produceren momenteel 440 platen per uur met vier plaatproductielijnen in volle productie. Dit helpt ons de deadlines te halen."

Over Agfa.
De Agfa-Gevaert Groep is een van 's werelds toonaangevende bedrijven in beeldvorming en informatietechnologie. Agfa ontwikkelt, produceert en verkoopt analoge en digitale systemen voor de grafische industrie (Agfa Graphics), de sector van de gezondheidszorg (Agfa HealthCare) en specifieke industriële toepassingen (Agfa Materials).

Agfa heeft zijn hoofdkwartier in Mortsel / België. De onderneming is actief in 40 landen en heeft agenten in nog eens 100 landen doorheen de wereld. De Agfa-Gevaert Groep realiseerde in 2005 een omzet van 3.308 miljoen euro.

Over Agfa Graphics.
Agfa Graphics biedt geïntegreerde oplossingen voor drukwerkvoorbereiding aan de grafische industrie. Deze oplossingen omvatten verbruiksgoederen, hardware, software en services voor productieworkflow, project- en kleurenbeheer. Dankzij zijn computer-to-film- en computer-to-platesystemen en digitale kleurproefsystemen heeft Agfa Graphics een wereldwijde leiderspositie veroverd in handels- en verpakkingsdrukwerk en is het bedrijf marktleider op de krantenmarkt.

Agfa Graphics breidt zijn aanbod op de groeiende markt voor digitale inkjet snel uit. De deskundigheid die het bedrijf op het gebied van zowel beeld- als emulsietechnologie heeft verworven, vormde de basis voor een assortiment hoogwaardige uv-inkten en op solventen gebaseerde inkten. De samenwerkingsverbanden tussen industrieleiders op gebied van ontwikkeling en productie verruimen de technologische achtergrond van het bedrijf en stellen het in staat om allesomvattende digitale oplossingen te ontwikkelen voor het bedrukken van affiches, spandoeken, uithangborden, etiketten en verpakkingsmateriaal.

Meer informatie over Agfa en zijn producten vindt u op www.agfa.com.

Perscontact:
Marc Verbiest