Studsvik tidigarelägger presentation av bokslutsinformation

Studsvik tidigarelägger presentation av bokslutsinformationStyrelsen för Studsvik AB har beslutat att tidigarelägga publice­ringen av huvuddragen i den kommande bokslutskommunikén för 2006. Åtgärden är föranledd av ett oplanerat produktionsstopp i koncernens avfallsbehandlingsanläggning i Erwin som påverkat resultatet negativt.Ett oplanerat produktionsstopp i koncernens avfallsbehandlingsanlägg­ning i Erwin inträffade i oktober med ekonomiska konsekvenser i november och december. Driftstoppet har påverkat rörelseresultatet negativt med cirka 12 miljoner kronor.Med anledning av detta har styrelsen i Studsvik AB beslutat att publi­cera ett sammandrag av bokslutet för 2006, trots att det ännu inte är fastställt eller reviderat. 2006 års preliminära rörelseresultat för koncernen är ca 71 miljoner kronor. I delårsrapporten för tredje kvartalet 2006 gjorde styrelsen följande uttalande om utsikterna för 2006:"Den bedömning av utsikterna för 2006 som gjordes i rapporten för andra kvartalet 2006 kvarstår. Den sammantagna bedömningen är således att koncernens rörelseresultat 2006 blir något lägre än 2005. De finansiella kostnaderna bedöms öka varför resultatet före skatt bedöms bli lägre än föregående år. (Jämförelsetal för 2005 avser koncernen inklusive avvecklad verksamhet.)" kSEKJan-dec 2006Jan-dec 2005 Kvarvarande verksamhetInklusive avvecklad verksamhetKoncernens nettoomsättning 1 219,0 1 088,3 1 116,5Rörelseresultat 71,0 78,8 92,4Resultat före skatt 56,0 76,2 89,8 Driftstoppet i slutet av oktober föranleddes av att ett filter havererade, vilket tvingade anläggningen att stängas under två veckor. Inled­nings­vis bedömdes skadan som begränsad. Som en oförutsedd följd av drift­stoppet har dock produktionen under november och december påverkats negativt. Det medförde att marginalerna under perioden sjönk kraftigt.De tekniska felen i Erwin-anläggningen har åtgärdats. Samtliga kost­nader för driftavbrottet belastar 2006. "Tekniska fel inträffar tyvärr och det kan vi aldrig helt gardera oss mot. Nu pågår en snabb över­syn av anläggningens styrning och rapportering och vi genomför ett antal förändringar som ska förhindra liknande problem i framtiden." säger Studsviks koncernchef Magnus Groth i en kommentar till driftstoppet."Studsviks övriga verksamhet, inklusive det i maj förvärvade Studsvik RACE, utvecklas i enlighet med våra förväntningar," kommenterar Magnus Groth vidare. Komplett bokslutskommuniké kommer att publiceras som tidigare aviserats den 15 februari. För ytterligare information, vänligen kontakta: Magnus Groth, verkställande direktör och koncernchef, tfn 0709-67 70 86Jerry Ericsson, ekonomidirektör och vice verkställande direktör,tfn 0155-22 10 32, mobil 0709-67 70 32. Kort om StudsvikStudsvik är en ledande leverantör av tjänster till den internationella kärnkraftsindustrin. Företaget har nära ett halvt sekels erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik vänder sig till en marknad i stark tillväxt med kvalificerade tjänster inom fyra affärsområden: Driftoptimering och säkerhet, Service och underhåll, Avfallshantering samt Avveckling och rivning. Studsvik har 1 400 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nordiska Börsen, Stockholm, MidCap.Attachment: Studsvik tidigarelägger bokslutsinformationText version / Internet version / Print / Close