Stora Ensos engångsposter under fjärde kvartalet 2006

Stora Ensos engångsposter under fjärde kvartalet 2006Stora Enso Oyj Börsmeddelande 2007-01-18 kl 12.00 GMTStora Enso kommer att redovisa följande engångsposter i resultatet för fjärde kvartalet 2006:- Positiv påverkan om 30 MEUR på rörelseresultatet och 102 MEUR på skatter till följd av upplösning av reserver med anledning av avslutade skatteärenden.- En reavinst om 33 MEUR från försäljningen av aktierna i Finnlines Abp som påverkar finansnettot, vilket annonserades den 30 november 2006.- Positiv påverkan om 30 MEUR på rörelseresultatet till följd av minskade pensionskostnader beroende på en ändring av koncernens redovisningsprinciper vid redovisning av försäkringstekniska vinster och förluster i förmånsbestämda pensionsplaner. Engångsposterna som påverkar rörelseresultatet och finansnettot, totalt 93 MEUR, medför en skattekostnad på 31 MEUR. Ändring av redovisningsprincipStora Enso har ändrat sina redovisningsprinciper avseende redovisning av försäkringstekniska vinster och förluster i förmånsbestämda pensionsplaner. Denna ändring är i överensstämmelse med Tillägg till IAS 19, Ersättningar till anställda - Actuarial Gains and Losses, Group Plans and Disclosures (Försäkringstekniska vinster och förluster, Gruppförsäkringar och Upplysningar). Koncernen redovisar nu alla försäkringstekniska vinster och förluster i förmånsbestämda pensionsplaner direkt mot eget kapital. I bokslut för perioder som började tidigare än den 1 januari 2006 tillämpade koncernen den s k korridorsprincipen i sin redovisning av försäkringstekniska vinster och förluster, vilka fördelades under den återstående genomsnittliga arbetstiden för de anställda som omfattas av planen. Genom att anta detta tillägg återspeglar koncernens balansräkning nu fullt ut de faktiska över- eller underskotten i förmånsbestämda pensionsplaner och därigenom harmonierar nettoställningen i balansräkningen med den faktiska skulden i berörda planer. Denna förändring överensstämmer också med motsvarande förändringar som infördes i US GAAP under 2006. För ytterligare information, v g kontakta: Hannu Ryöppönen, CFO, tel +44 20 7016 3114Keith B Russell, SVP, Investor Relations, tel +44 7775 788 659Ulla Paajanen-Sainio, VP, Investor Relations and Financial Communications, tel +358 2046 21242 www.storaenso.comText version / Internet version / Print / Close