TeliaSonera: TeliaSonera, Sony Ericsson och Ericsson saml...

TeliaSonera, Sony Ericsson och Ericsson samlar ledande aktörer inom mobilt Internet TeliaSonera, Sony Ericsson och Ericsson samlar ledande aktörer inom mobilt Internet för branschöverskridande diskussioner om framtidens mobila innehållstjänster. Seminariet sker i samband med SurfPort Awards den 25 januari i Stockholm. SurfPort Awards är årets stora händelse för innehållsleverantörer. På galan utses de bästa innehållstjänsterna som presenterats under 2006 på TeliaSoneras mobila Internetportal SurfPort i de nordiska och baltiska länderna. Före kvällens gala välkomnar TeliaSonera, Sony Ericsson och Ericsson ett hundratal ledande innehållsleverantörer från Europa att delta i Content Seminar, en minimässa och paneldiskussion om mobila innehållstjänster. I panelen deltar Indra Åsander, chef för mobila innehållstjänster på TeliaSonera, Daniel Freeman, affärsutvecklare för multimediatjänster på Ericsson, Victor Fredell, ansvarig för musikinnehåll på Sony Ericsson, Per Sundin, vd Sony BMG, Per Arne Sandegren Senioranalytiker på IDC, Östen Mäkitalo, gästprofessor KTH och Gunnar Garfors, utvecklingschef på NRK, Utveckling av Nya Medier. Moderator är Jon Briggs, journalist. - Vi har ett mycket gott samarbete med de olika aktörerna som utvecklar mobila innehållstjänster och det är en viktig orsak till SurfPorts framgång. Innehållstjänster är ett komplext område där många aktörer och nyckelkompetenser behöver samverka för att åstadkomma bra resultat. SurfPort Awards är ett utmärkt tillfälle för oss att lyssna och lära av varandra. Därför är detta en viktig och intressant dag, säger Indra Åsander, chef för mobila innehållstjänster på TeliaSonera. - Mobiltelefonen är inte längre bara ett verktyg för samtalstrafik. Idag kan du ladda ned musik, blogga, se på tv och uträtta bankärenden med din mobiltelefon. Möjligheterna blir fler för varje dag och som en av de ledande aktörerna i Norden och Baltikum känns det viktigt att främja utvecklingen av mobila tjänster i vår region, säger Johan Mathson, nordenchef på Sony Ericsson. - Ericsson har redan nu en stark position inom området för mobila innehållstjänster och intresset för dessa kommer att öka ytterligare under de kommande åren. Ericsson vill därför fortsatt stödja och vara med och driva utvecklingen av mobila tjänster på den nordiska och baltiska marknaden, säger Mikael Bäckström, chef för Ericsson i Norden och Baltikum. Om Sony Ericsson Sony Ericsson Mobile Communications AB förser den globala kommunikationsmarknaden med innovativa och funktionsrika mobiltelefoner, tillbehör och pc-kort. Företaget, grundat år 2001 som ett joint venture mellan Ericsson och Sony, har sitt huvudkontor i London och har över 7 000 anställda över hela världen. Forsknings- och utvecklingsenheter finns i Europa, Japan, Kina och Amerika. Sony Ericsson firade sitt femårsjubileum den 1 oktober 2006. Sony Ericsson är global huvudsponsor av Women's Tennis Association (WTA), och arbetar med WTA för att arrangera Sony Ericsson WTA Tour i fler än 80 städer under året. Mer information finns på www.sonyericsson.com. Om Ericsson Ericsson formar framtidens kommunikationslösningar för Mobilt Internet och bredband genom tekniskt ledarskap. Genom att erbjuda innovativa lösningar i mer än 140 länder, hjälper Ericsson till att skapa världens mest kraftfulla kommunikationsföretag Besök Ericssons pressrum på: http://www.ericsson.com/press ---------------------------------------------------------------------- Ytterligare information till journalister lämnas av: Carina Kampe, Press Manager, TeliaSoneras presstjänst, 020-77 58 30 TeliaSonera är det ledande kommunikationsföretaget i Norden och Baltikum. I slutet av december 2005 hade TeliaSonera 19 146 000 mobilkunder (69 887 000 inkl delägda bolag), 7 064 000 fasttelefonikunder (7 688 000 inkl delägda bolag) och 2 263 000 internetkunder (2 331 000 inkl delägda bolag). TeliaSonera är även verksam via delägda bolag i Ryssland, Turkiet och Eurasien. TeliaSonera är noterat på Stockholmsbörsen och Helsingforsbörsen. Omsättning januari-december 2005 var 87,7 miljarder SEK och antalet anställda var 28 175. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=360662&fn=wkr0001.pdf