SWECO: SWECO får strategiskt GIS-uppdrag av Skogsstyrelsen

SWECO får strategiskt GIS-uppdrag av Skogsstyrelsen SWECO Position har fått i uppdrag av Skogsstyrelsen att ta fram en GIS-baserad lösning för att effektivisera arbetsprocessen vid återinplantering av skog. Uppdraget är värt cirka 3 MSEK och beräknas vara klart årsskiftet 2007/2008. Syftet är främst att korta handläggningstiden för arbetsprocessen vid återinplantering av skog med cirka 50 000 ärenden per år samt öka kvaliteten på beslutsunderlagen för cirka 700 skogskonsulenter på Skogsstyrelsens 43 distrikt runt om i Sverige. Uppdraget innebär att SWECO Position ska ta fram en webbaserad GIS-klient som med kartan som grund visar skogsägarnas avverkningsanmälan i systemet för ärendehantering. Applikationen blir ett nytt modernt verktyg som omfattar stödfunktion samt en plattform för framtida utveckling av nya verktyg. - SWECO Positions starka lokala förankring i kombination med vår spetskompetens och erfarenhet av att bygga verksamhetslösningar för skogliga organisationer gör oss till en trygg och långsiktig partner för Skogsstyrelsen, säger Jan Zakariasson, VD på SWECO Position. - Användningsområdet för GIS är stort idag och när vi nu står inför nya krav på oss att modernisera och effektivisera vår verksamhet, både utrustnings- och arbetsrutinmässigt, blir SWECO Positions lösning startskottet för den processen, säger Ulrika Wahlström, enhetschef geografisk information på Skogsstyrelsen. För ytterligare information kontakta: Jan Zakariasson, VD på SWECO Position telefon: 08-695 63 22 e-postadress: jan.zakariasson@sweco.se Gunnar Esping, Regionchef på SWECO Position, telefon: 036-15 18 41 e-postadress: gunnar.esping@sweco.se SWECO är Nordens ledande konsultföretag med samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur. SWECO har 4 200 anställda i åtta länder och omsatte 2005 cirka 3,4 Mdr SEK. För närvarande genomför SWECO uppdrag i cirka 60 länder runt om i världen. SWECO-aktien är noterad på Stockholmsbörsen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/f.aspx?id=367631&fn=wkr0001.pdf