Voldgiftsrett i Genève fastslår at Alfa ikke kan nominere flere enn fire kandidater til VimpelComs styre

Voldgiftsrettens midlertidige kjennelse, datert 25. januar 2007, fastsetter også detaljerte prosedyrer som partene må følge i forbindelse med nominasjonen av kandidater til VimpelComs styre som finner sted under selskapets generalforsamling for 2007. Voldgiftsretten vil fastholde sin domsmakt i forhold til nominasjons- og valgprosessen under den årlige generalforsamlingen for 2007 og komme med en endelig kjennelse i etterkant av generalforsamlingen.

Telenor igangsatte voldgiftsprosessen mot Alfa-gruppens tilknyttede selskaper Eco Telecom, CTF Holdings og Eco Holdings i november 2005 i forbindelse med at Eco Telecom nominerte flere kandidater til VimpelComs styre enn selskapet var berettiget til i følge VimpelComs aksjonæravtale.

"Vi er meget fornøyd med denne kjennelsen," sier pressetalsmann i Telenor Dag Melgaard. "Vårt mål med å igangsette voldgiftsprosessen har vært å tvinge Alfa til å etterleve bestemmelsene i VimpelComs aksjonæravtale. Voldgiftsretten har nå stadfestet gyldigheten av avtalen og utarbeidet et rettsmiddel som gir partene klare retningslinjer for hvordan nominasjonsprosessen skal gjennomføres og som vil sikre at voldgiftsrettens kjennelse blir etterlevd," sier Melgaard.

I tråd med avtalens vilkår forutsetter kjennelsen at en av de fire kandidatene som Alfa nominerer skal være uavhengig, og at to av de fem kandidatene Telenor nominerer skal være uavhengige. Hva angår Telenors femte kandidat (som skal være uavhengig) sier kjennelsen at Alfa må godkjenne én av ikke mindre enn fem kandidater på en liste utarbeidet av Telenor.

Kontakt:
Dag Melgaard, pressetalsmann, Telenor ASA, tlf: 901 92 000