Årsrapport for FLSmidth & Co. A/S 1. januar til 31. december 2006

Årsrapportens hovedkonklusioner 2006 (fortsættende aktiviteter)

Resultatudvikling
FLSmidth & Co. har i 2006 haft en tilfredsstillende omsætnings- og resultatudvikling og har samtidig en historisk høj ordrebeholdning ved udgangen af 2006

-Omsætningen steg 20% i 2006 til DKK 12.311 mio. fra DKK 10.250 mio. i 2005

-Driftsresultatet (EBIT) steg 95% i 2006 til DKK 775 mio. fra DKK 398 mio. i 2005

-Resultat før skat (EBT) steg 80% i 2006 til DKK 924 mio. fra DKK 512 mio. i 2005

-Pengestrømme fra driftsaktivitet faldt 21% i 2006 til DKK 1.372 mio. fra DKK 1.731 mio. i 2005

-Ordreindgangen steg 39% i 2006 til DKK 18.534 mio. fra DKK 13.289 mio. i 2005

-Ordrebeholdningen udgjorde ultimo 2006 DKK 18.264 mio. mod DKK 10.834 mio. ultimo 2005, hvilket er en stigning på 69%.

Markedssituation
Der har i 2006 været historisk høj aktivitet inden for alle forretningsområder. Der forventes fortsat et højt aktivitetsniveau i 2007.

Cement: Det globale marked for nykontrahteret cementovnskapacitet (ekskl. Kina) udgjorde 140 mio. årstons i 2006 (2005: 75 mio. årstons), og heraf havde FLSmidth & Co. en markedsandel på 29% (2005: 33%)

Mineraler: Investeringsniveauet i mineralindustrien har været særdeles højt i 2006, som følge af en fortsat stor global efterspørgsel på mineraler.

Forventninger til 2007 (fortsættende aktiviteter)
Der forventes fortsat gunstige markedskonjunkturer og et højt aktivitetsniveau i 2007.

-FLSmidth & Co. forventer i 2007 en koncernomsætning på DKK 16-18,5 mia., et driftsresultat (EBIT) på DKK 1,1-1,3 mia. og et resultat før skat (EBT) på DKK 1,2-1,4 mia.

-Pengestrømme fra driften forventes i 2007 at blive ca. DKK 600 mio., og investeringer (ekskl. akkvisitioner) forventes at være ekstraordinært store og udgøre ca. DKK 450 mio. som følge af generel kapacitetsudvidelse.

-Der forventes i 2007 en effektiv skatteprocent på ca. 30%.

-For de enkelte forretningsområder er forventningerne til 2007 følgende:

Cement
Omsætning DKK 10-12 mia.
EBIT-margin ca. 6%

Mineraler
Omsætning DKK 5-5,5 mia.
EBIT-margin ca. 9%

Dansk Eternit Holding
Omsætning ca. DKK 1,3 mia.
EBIT-margin ca. 8%

-Forventningerne til 2007 vedrørende Cement er baseret på en uforandret markedsandel og et totalt globalt marked for kontrahering af ny cementovnskapacitet på 80-90 mio. årstons (ekskl. Kina). Forventningerne er baseret på et ændret produktmiks, idet service- og reservedele forventes at udgøre en relativt mindre del af omsætningen, og andelen af turnkey-ordrer forventes at stige. Begge dele reducerer den gennemsnitlige EBIT-margin.

-I 2007-2008 forventes Koncernens samlede EBIT-margin at blive 7-8% afhængigt af omsætningens fordeling på produkter og forretningsområder.

-På sigt vil indtjeningen fra Mineraler udgøre en relativt større del af Koncernens samlede indtjening, hvilket reducerer effekten af eventuelle udsving i cementmarkedet. På denne baggrund forventes Koncernens EBIT-margin fremover i lavkonjunkturer kun at ligge marginalt under den forventede EBIT-margin på 7-8% for de kommende år.

FLSmidth & Co. A/S
Koncernkommunikationsafd.