Keskon hallituksen puheenjohtaja Takamäki: Valinnanvapaus on asiakkaan etu

KESKO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 26.03.2007 KLO 16.30

Keskon yhtiökokouksessa tänään 26.3.2007 puhunut Keskon hallituksen puheenjohtaja, diplomikauppias Heikki Takamäki kehottaa purkamaan kaupan alan perusteetonta sääntelyä. Asiakkaiden valinnanvapautta rajoitetaan nyt muun muassa hankalilla aukiolorajoituksilla. Takamäki muistuttaa, että kauppa on asiakkaita varten eikä kauppaa ole pakko pitää auki vaikka laki sen sallisi. Hallituksen tulee ryhtyä nopeisiin toimenpiteisiin myös ruoan arvonlisäveron alentamiseksi.

Keskon hallituksen puheenjohtaja Heikki Takamäki korostaa, että kaupan tehokkuus on tärkeää koko elinkeinoelämän ja Suomen kannalta. Hintatasoa saataisiin alennettua, jos resursseja, kuten kauppakiinteistöjä, voitaisiin käyttää tehokkaammin. Palveluille pitää antaa tilaa kehittyä: alan työllisyysvaikutus kasvaa merkittävästi ja palveluiden osuus kansantaloudesta on vielä pieni. Suomessa kauppa on säännellympää kuin keskimäärin muissa maissa, esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassa.

- Sääntely vähentää kilpailua sekä hidastaa uusien toimintamallien käyttöönottoa ja alan tuottavuutta. Monin viranomaispäätöksin pyritään rajaamaan markkinoiden toimivuutta, esimerkkinä aukioloaikaan, alkoholi- ja lääkekauppaan ja ruokakauppojen kaavoitukseen liittyvä sääntely. Uuden kaupan perustaminen saattaa kestää yli 10 vuotta, vaikka asukkaat toivoisivat laajempia valikoimia ja parempia kauppapalveluja, Takamäki totesi.

- Kokonaisuudessaan Suomi on kuitenkin yrittäjille hyvä maa toimia. K-kauppiasyrittäjyys on K-ryhmän keskeinen kilpailuetu ja se tarjoaa kuluttajille aidon vaihtoehdon ja valinnan vapauden. Osaava, ammattitaitoinen K-kauppias henkilökuntineen pystyy sopeuttamaan kauppansa toiminnan paikallisesti, juuri omia asiakkaitaan parhaiten palvelevaksi.

Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki kertoi Keskon tavoitteena edelleen olevan vahva kasvu kotimaassa sekä kansainvälisillä markkinoilla, erityisesti Venäjällä. Halmesmäki totesi, että vastuulliset toimintatavat ovat Keskolle merkittävä kilpailuetu.

- Kaupan palvelut ovat osa asiakkaiden hyvinvointia. K-kaupat ovat lähellä asiakkaita: esimerkiksi 45 % suomalaisista asuu alle kilometrin päässä K-ruokakaupasta. Yli 2 000:ssa kaupassamme käy päivittäin yli miljoona asiakasta. Vastuullisena yrityksenä huolehdimme siitä, että K-kaupassa myytävät tuotteet ovat tutkittuja ja turvallisia. Myös henkilöstön hyvinvointi, osaaminen ja motivaatio ovat avaintekijöitä Keskon menestykselle.

Vastuullisuutta edistetään Keskossa monilla konkreettisilla toimenpiteillä, muun muassa tehokkaalla logistiikalla ja järkevällä energiankäytöllä. Halmesmäen mukaan vastuullisuus kannattaa, sillä kansainväliset tutkimukset osoittavat, että vastuullisesti toimivat yritykset pärjäävät kilpailussa pitkällä tähtäimellä muita paremmin.

Yhtiökokouksen tiedotteet ja esitykset ovat ladattavissa osoitteessa www.kesko.fi.

Lisätietoja antaa viestintäjohtaja Paavo Moilanen, Kesko Oyj, puh. 01053 22764.

Kesko (www.kesko.fi) on vähittäiskaupan osaaja, joka tuo kauppojensa kautta elämisen laatua kuluttajien jokaiseen päivään tarjoamalla arvostettuja tuotteita ja palveluita kilpailukykyiseen hintaan. Kesko toimii Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä.