Kesko Oyj:n 2003F-optio-oikeudet Helsingin Pörssin päälistalle

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 29.03.2007 KLO 15.15

Kesko Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa 31.3.2003 hyväksytyn vuoden 2003 optio-ohjelman tunnuksella 2003F merkityt optio-oikeudet otetaan julkisen kaupankäynnin kohteeksi Helsingin Pörssin päälistalle 2.4.2007 alkaen.

Tunnuksella 2003F merkittyjä vuoden 2003 optio-oikeuksia (kaupankäyntitunnus: KESBVEW303; ISIN-koodi: FI0009609333) on yhteensä 600 000 kappaletta. Kukin optio-oikeus oikeuttaa haltijansa mer­kitsemään yhden (1) uuden Kesko Oyj:n B-osakkeen 1.4.2007 ja 30.4.2010 välisenä aikana mer­kin­tähinnalla, joka vastaa Kesko Oyj:n B-osakkeen vaihdolla pai­no­tettua keskikurssia Helsingin Pörs­sissä ajanjaksolla 1.4.-30.4.2005 (19,08 euroa) alennettuna ky­sei­sen mer­kin­tä­hin­nan mää­räy­ty­mis­jak­son alkamisen jälkeen ja ennen osakemerkintää pää­tet­tä­vien osinkojen määrällä kun­kin osin­gon­jaon täsmäytyspäivänä.

Tällä het­kel­lä 2003F-optio-oi­keu­del­­la merkittävän osak­keen mer­kin­tä­hin­ta on 16,48 euroa/osake.

Kesko Oyj:n vuoden 2003 varsinainen yhtiökokous päätti 31.3.2003 antaa vastikkeetta yhteensä 1 800 000 optio-oikeutta Kesko-konsernin johtoon kuuluville henkilöille ja Kesko Oyj:n kokonaan omistamalle tytäryhtiölle. Optio-oikeudet merkittiin tunnuksilla 2003D, 2003E ja 2003F siten, että kussakin merkityssä erässä on 600 000 op­­tio-oikeutta. Osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta poikettiin, kos­ka optio-oi­keu­det ovat osa johdon kannustus- ja sitouttamisjärjestelmää. Optio-oi­keu­det on lii­tet­ty arvo-osuusjärjestelmään.

Optio-oikeuksilla 2003F voidaan merkitä yhteensä 600 000 uutta Kesko Oyj:n B-osaketta. Kesko Oyj:n osakepääoma voi 2003F-optio-oikeuksilla tehtävien merkintöjen perusteella nousta enin­tään 1 200 000 eurolla. Kesko Oyj:n osakkeiden tämänhetkinen kokonaismäärä on 97 543 113 kappaletta, joista A-osakkeita on 31 737 007 ja B-osakkeita 65 806 106 kappaletta. Jokainen A-osake tuottaa kymmenen (10) ääntä ja jokainen B-osake yhden (1) äänen. Kesko Oyj:n osakepääoma on tällä hetkellä 195 086 226 euroa.

Optio-oi­keuk­­silla merkittyjen osakkeiden oikeus osinkoon ja muut osak­keen­omistajan oikeudet alkavat osa­kepääoman korotuksen tultua merkityksi kaupparekisteriin.

Rahoitustarkastus on myöntänyt yhtiölle 23.2.2005 luvan poiketa velvollisuudesta julkistaa listalleottoesite haettaessa optio-oikeuksia Helsingin Pörssin päälistalle sekä tarjottaessa ja haettaessa optio-oikeuksilla mer­kit­­täviä uusia Kesko Oyj:n B-osak­keita Helsingin Pörssin päälistalle.

Osakkeiden merkintäpaikkana toimivat Nordea Pankki Suomi Oyj:n konttorit.

Lisätietoja antaa yhtiölakimies Jarkko Karjalainen, puhelin 01053 22602.

Huom!
Tiedote kokonaisuudessaan liitteineen on julkaistu osoitteessa www.kesko.fi. Voit ladata tiedotteen pdf-tiedostona oheisesta linkistä.

Kesko Oyj

Harri Utoslahti