KEMIRA: TIKKURILAN JA VENÄLÄISTEN TEOLLISUUSMAALIYHTIÖIDEN KAUPPA VAHVISTUNUT

(Lehdistötiedote)

Kemira vahvistaa strategiansa mukaisesti markkina-asemaansa Itä-Euroopan maalimarkkinoilla.
Kauppa, jossa yhtiön maaliliiketoiminnasta vastaava Tikkurila ostaa 70 % kahdesta Pietarissa toimivasta maalitehtaasta nimiltään OOO "Gamma" ja OOO "Ohtinski zavod poroshkovyh krasok", on vahvistunut. Osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

Gamma on yksi Venäjän merkittävimmistä metalliteollisuusmaalien valmistajista, ja sen liikevaihto on noin 8 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 110. Ohtinski zavod poroshkovyh krasok -yhtiö valmistaa ja markkinoi pulverimaaleja omalla OHTEK-tuotemerkillään. Sen liikevaihto on noin 3 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 50.

Ostetut yhtiöt jatkavat liiketoimintaansa uusina yhtiöinä nimillä OOO "Gamma Industrial Coatings" ja OOO "Tikkurila Powder Coatings". Henkilöstö siirtyy kokonaisuudessaan uusiin yhtiöihin. Nykyinen toimiva johto jatkaa uusien yhtiöiden johdossa ja vähemmistöomistajina.

Nyt tehty kauppa kasvattaa merkittävästi Kemiran myyntiä ja markkinaosuutta Venäjän metalliteollisuusmaalimarkkinoilla.

Kemira Coatings on johtava maalitoimittaja Pohjois- ja Itä-Euroopassa. Sen tuotteita ovat kauppa- ja rakennusmaalit sekä puu- ja metalliteollisuusmaalit. Kemira Coatings tarjoaa merkkituotteita kuluttajille ja ammattilaisille noin 30 maassa. Vuonna 2006 Kemira Coatingsin liikevaihto oli noin 563 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 300.

Lisätietoja:

Tikkurila Coatings Oy
toimitusjohtaja Ilpo Jousimaa
GSM 0400 499 855

OOO Gamma Industrial Coatings
johtaja Alexey S. Shkotov
GSM +7921 957 25 07

OOO Tikkurila Powder Coatings
johtaja Vladimir. N. Pospelov
GSM +7812 955 62 60

Kemira Coatings
viestintäpäällikkö Arja Schadewitz
GSM 040 518 0059
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kemira on kemianyhtiö, jolla on neljä liiketoiminta-aluetta: Kemira Pulp&Paper, Kemira Water, Kemira Specialty ja Kemira Coatings. Kemira on toimialoillaan johtava maailmanlaajuinen yhtiö, jonka liiketoiminnoilla on ainutlaatuinen kilpailuasema ja suuri keskinäinen synergia.

Vuonna 2006 Kemiran liikevaihto oli noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 9 000. Kemira toimii 40 maassa.

KEMIRA: TIKKURILAN JA VENÄLÄISTEN TEOLLISUUSMAALIYHTIÖIDEN KAUPPA VAHVISTUNUT KEMIRA: THE DEAL BETWEEN TIKKURILA AND RUSSIAN INDUSTRIAL COATINGS COMPANIES CONFIRMED