Kemira Oyj:n varsinainen yhtiökokous on vahvistanut osingoksi 0,48 euroa/osake vuodelta 2006. Yhtiökokous nimitti yhtiön nykyisen hallituksen uudelle toimikaudelle ja valitsi sen puheenjohtajaksi edelleen dipl.ins. Anssi Soilan ja varapuheenjohtajaksi dipl.ins. Eija Malmivirran. Myös entinen hallintoneuvosto jatkaa puheenjohtajanaan Aulis Ranta-Muotio.

Kemira Oyj:n varsinainen yhtiökokous päätti, että vuodelta 2006 maksetaan osinkoa 0,48 euroa osaketta kohti. Osingonjaon täsmäytyspäivä on 19.4.2007 ja osinko maksetaan 26.4.2007.

Yhtiökokous päätti, että yhtiöjärjestystä muutetaan seuraavasti:
- Vähimmäis- ja enimmäispääomaa, osakkeiden vähimmäis- ja enimmäislukumäärää sekä osakkeiden äänioikeutta koskeva 3 § poistetaan.
- Yhtiöjärjestyksen 4 §:ssä yhtiön osakkeiden todetaan kuuluvan arvo-osuusjärjestelmään ja täsmäytyspäivämenettelyä koskeva 5 § poistetaan.
- Hallintoneuvoston jäsenten toimikautta koskevaa 7 §:ää muutetaan siten, että hallintoneuvoston jäsenten toimikausi on valinnasta lukien yhden vuoden sijaan valintaa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen.
- Hallintoneuvoston tehtäviä koskevaa 10 §:ää muutetaan siten, että hallintoneuvoston tehtävänä on valvoa hallituksen ja toimitusjohtajan vastuulla olevaa yhtiön hallintoa.
- Yhtiöjärjestyksen 13 §:ää muutetaan siten, että toiminimenkirjoitus muutetaan edustamisoikeudeksi.
- Yhtiöjärjestyksen 15 §:ää muutetaan siten, että yhtiöllä on yksi tilintarkastaja, jonka tulee olla KHT-yhteisö. Lisäksi 15 §:stä poistetaan tilintarkastajan ikärajoitus.
- Yhtiöjärjestyksen 17 §:stä poistetaan viittaus osakkeiden lunastusvelvollisuutta koskevaan 31 §:ään.
- Yhtiöjärjestyksen 18 §:n 2 momentti poistetaan.
- Varsinaista yhtiökokousta koskevaan 20 §:ään tehdään uuden osakeyhtiölain sekä yhtiöjärjestysmuutosten edellyttämät terminologiset täsmennykset.
- Osakkeiden lunastusta koskevat 21 - 36 §:t poistetaan.
- Yhtiöjärjestyksen 37 §, jonka mukaan muilta osin noudatetaan osakeyhtiölain säännöksiä, poistetaan.

Hallitukselle annettu osakeantivaltuutus
Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään enintään 12 500 000 uuden osakkeen antamisesta ja/tai enintään 3 848 877 yhtiön hallussa olevan oman osakkeen luovuttamisesta joko maksua vastaan tai yhtiön osakepalkkiojärjestelmän toteuttamisen yhteydessä maksutta ("Osakeantivaltuutus").
Uudet osakkeet voidaan antaa ja yhtiöllä olevat omat osakkeet luovuttaa yhtiön osakkeenomistajille siinä suhteessa kuin he ennestään omistavat yhtiön osakkeita tai suunnatulla osakeannilla, jos siihen on yhtiön kannalta painava taloudellinen syy, kuten yrityskauppojen tai -järjestelyjen rahoittaminen tai toteuttaminen, yhtiön oman pääoman rakenteen kehittäminen, osakkeen likviditeetin parantaminen tai se on perusteltua yhtiön osakepalkkiojärjestelmän toteuttamiseksi. Suunnattu osakeanti voi olla maksuton vain yhtiön osakepalkkiojärjestelmän toteuttamisen yhteydessä.
Uusien osakkeiden merkintähinta ja omista osakkeista maksettava määrä merkitään sijoitetun vapaan oman pääoman rahastoon.
Osakeantivaltuutus on voimassa seuraavan varsinaisen yhtiökokouksen päättymiseen saakka.

Nimitysvaliokunta
Yhtiökokous päätti, että Kemiraan asetetaan jälleen nimitysvaliokunta valmistelemaan hallituksen jäseniä ja hallituspalkkioita koskevat ehdotukset seuraavalle varsinaiselle yhtiökokoukselle. Osakkeenomistajia edustavien jäsenten nimeämisoikeus on niillä kolmella osakkeenomistajalla, joiden osuus yhtiön kaikkien osakkeiden tuottamista äänistä on suurin varsinaista yhtiökokousta edeltävän marraskuun 1. päivänä. Kemiran hallituksen puheenjohtaja toimii valiokunnan asiantuntijajäsenenä.

Kemira Oyj:n uusi hallitus
Yhtiökokous valitsi nimitysvaliokunnan ehdotuksen mukaisesti uudelle, vuoden mittaiselle toimikaudelle seitsenjäsenisen hallituksen, jonka puheenjohtajana jatkaa DI, ekon. Anssi Soila ja varapuheenjohtajana DI Eija Malmivirta. Hallituksessa jatkavat myös PhD Elizabeth Armstrong, PhD Ove Mattsson, VTK Markku Tapio, DI Heikki Bergholm ja DI Kaija Pehu-Lehtonen.

Hallintoneuvosto
Yhtiökokous nimitti Kemira Oyj:lle yhtiön nykyisen hallintoneuvoston. Sen puheenjohtajana jatkaa Aulis Ranta-Muotio, ensimmäisenä varapuheenjohtajana Mikko Elo ja toisena varapuheenjohtajana Heikki A. Ollila. Hallintoneuvoston jäseninä jatkavat Risto Ranki, Pekka Kainulainen, Mikko Långström, Susanna Rahkonen sekä Katri Sarlund.

Tilintarkastaja
Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin KHT-yhteisö KPMG Oy Ab vastuullisena tilintarkastajana KHT Pekka Pajamo.

Kemira Oyj
Timo Leppä, viestintäjohtaja

Lisätietoja:

Kemira Oyj
Lakiasiainjohtaja Jukka Hakkila, GSM 040 544 2303
Viestintäjohtaja Timo Leppä, GSM 050 301 6800

Kemira on kemianyhtiö, jolla on neljä liiketoiminta-aluetta: Kemira Pulp&Paper, Kemira Water, Kemira Specialty ja Kemira Coatings. Kemira on toimialoillaan johtava maailmanlaajuinen yhtiö, jonka liiketoiminnoilla on ainutlaatuinen kilpailuasema ja suuri keskinäinen synergia.

Vuonna 2006 Kemiran liikevaihto oli noin 2,5 miljardia euroa ja henkilöstömäärä 9 000. Kemira toimii 40 maassa.

YHTIÖKOKOUS: ANSSI SOILA JATKAA HALLITUKSEN PUHEENJOHTAJANA, KEMIRAN OSINKO 0,48 OSAKKEELTA AGM: ANSSI SOILA RE-ELECTED CHAIRMAN OF THE BOARD OF DIRECTORS, A PER-SHARE DIVIDEND OF EUR 0.48