PÖYRYLLE SUUNNITTELUPALVELUSOPIMUS YHTEISTUOTANTOVOIMALAHANKKEESSA ISOSSA-BRITANNIASSA

Pöyryn Energia-liiketoimintaryhmä on saanut UPM-Kymmene Oyj:ltä toimeksiannon uusiutuvaan energiaan perustuvan sähköä ja lämpöä tuottavan voimalaitoksen suunnittelupalveluista Isossa-Britanniassa. Toimeksiannon arvo on yli 2 miljoonaa euroa.

UPM on päättänyt rakentaa uuden voimalaitoksen Caledonian paperitehtaalle Irvinessä, Skotlannissa. Polttoaineena käytetään ensisijaisesti biomassaa ja tehtaan sivutuotepolttoaineita yhteensä noin 350 000 t/a. Investoinnin arvo on 59 miljoonaa GBP (noin 88 miljoonaa euroa).

Pöyryn toimeksianto käsittää esi- ja toteutussuunnittelun sekä hankintapalvelut. Hankkeeseen sisältyy leijukerrospetiteknologialla toteutettava uusi kattilalaitos, väliotto-lauhdeturbiini sekä uudet polttoaineen käsittelyjärjestelmät.

Vuoden 2009 kolmannella neljänneksellä käyttöön otettava uusi voimalaitos vähentää UPM:n CO2-päästöjä entisestään 75 000 t/a:lla. Viimeisten kymmenen vuoden aikana yhtiö on vähentänyt tuotannosta johtuvia fossiilisia CO2-päästöjään 25 prosentilla investoimalla biopolttoaineisiin perustuvaan energiantuotantoon ja energiatehokkuuteen. Caledonian tehtaan uusi voimalaitos auttaa myös saavuttamaan Skotlannin hallituksen asettamaa kansallista uusiutuvan energian 18 prosentin tuotantotavoitetta vuoteen 2010 mennessä.

Pöyry on globaali energia-, metsäteollisuus- sekä infrastruktuuri- ja ympäristöaloihin keskittynyt konsultointi- ja suunnitteluyritys. Pöyryn liikevaihto vuonna 2006 oli noin 620 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa on 6400 asiantuntijaa.

PÖYRY OYJ

Satu Perälampi