Første kvartal 2007: Fortsatt høy underliggende inntektsvekst

"Jeg er svært fornøyd med å kunne presentere en sterk underliggende utvikling for Telenor, med fortsatt høy vekst i driftsinntekter og abonnement. Våre konsoliderte mobilvirksomheter fikk mer enn seks millioner abonnement i løpet av kvartalet. Telenors resultater er imidlertid påvirket av at vi ikke kan inkludere Kyivstar, som følge av at midlertidige forføyninger i Ukraina for øyeblikket forhindrer oss i å motta finansiell informasjon fra selskapet," sier Telenors konsernsjef, Jon Fredrik Baksaas.

Mobilvirksomhetene
"Digi i Malaysia fortsetter sin utmerkede utvikling. Telenor Pakistan vokser raskere enn forventet, selskapet har økt inntektene per abonnement og dermed levert break-even EBITDA for kvartalet. Sonofon i Danmark har også levert nok et solid kvartalsresultat. Økt konkurranse og prisreduksjoner i Bangladesh har ført til lavere vekst for Grameenphone. Grameenphone utreder nå mulighetene for børsnotering av selskapet i Dhaka," sier Jon Fredrik Baksaas.

Fixed
I Fixed Norge ble de underliggende totale inntektene redusert med 5,7 prosent i første kvartal 2007 til 3.856 millioner kroner sammenlignet med første kvartal i fjor. Telenor har utlignet prisforskjellen mellom bredbåndstelefoni (VoIP) og tradisjonell telefoni gjennom prisreduksjoner. I forhold til tidligere kvartaler har færre kunder sagt opp sine tradisjonelle telefonabonnement. Dette har bidratt til reduserte kostnader for den norske fastlinjevirksomheten. I løpet av kvartalet økte antall xDSL-abonnement i Norge med 22.000 til 594.000. Telenors estimerte markedsandel for xDSL i sluttbrukermarkedet var 57 prosent, på linje med det foregående kvartalet. Telenor er markedsleder innen bredbånd i Skandinavia, med totalt 1,5 millioner privatabonnement ved utgangen av første kvartal 2007.

"Jeg er tilfreds med at kostnadsreduksjonene i Fixed Norge er i henhold til planen, og at marginen er forbedret fra forrige kvartal," sier Jon Fredrik Baksaas.

Broadcast
I Broadcast økte inntektene med 12 prosent sammenlignet med første kvartal 2006 til 1.700 millioner kroner. EBITDA var 375 millioner kroner, ned fra 408 millioner kroner i første kvartal 2006. Ved utgangen av første kvartal 2007 var antall betal-TV-kunder (DTH) 944.000, mens antall kabel-TV-kunder var 700.000.

Hovedtall
Tabellen nedenfor viser tall for første kvartal 2007 sammenlignet med første kvartal 2006 og tall for året 2006:

Q1 2007
Q1 2006
Året 2006
I millioner kroner unntatt resultat per aksje
Konsern
Konsern ekskl. Kyivstar
Konsern
Konsern ekskl. Kyivstar
Driftsinntekter
21 284
18 955
91 077
80 121
EBITDA før andre inntekter og kostnader
7 101
7 810
6 378
32 992
26 462
EBITDA-margin før andre inntekter og kostnader (%)
31,6
34 956
33 400
43 255

Det henvises til kvartalsrapporten som finnes på http://www.telenor.com/ir/reports/07q1/ for mer informasjon.

Kontaktperson:
Informasjonssjef Scott Engebrigtsen, tlf.: 90043484, e-post: scott.engebrigtsen@telenor.com

Presse- og analytikerkonferanse
I tilknytning til resultatframleggingen vil en presse- og analytikerkonferanse bli avholdt fredag 4. mai kl. 0900 i Auditorium A, Telenor Expo Besøkssenter, i konsernets hovedkontor på Fornebu. Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og konserndirektør for økonomi og finans Trond Westlie vil legge fram resultatene. Presentasjonen vil foregå på engelsk.

Overføring via Internett og mobiltelefon
Presse- og analytikerkonferansen blir overført over Internett, både som direkte sending og som opptak etter konferansen, på http://www.telenor.com/ir/reports/07q1/. Under direktesendingen er det mulig å sende inn skriftlige spørsmål via Internett. Det vil også være mulig å følge sendingen direkte eller i opptak på mobiltelefoner som håndterer 3G, GPRS eller EDGE. Se nærmere informasjon på våre hjemmesider på Internett.

Telefonkonferanse og spørsmål
Presse- og analytikerkonferansen kan også høres telefonisk, med anledning til å stille spørsmål direkte etter presentasjonen og en spørrerunde i salen. Ring inn i god tid til: 800 80 119.

Materiale
Kvartalsrapporten blir gjort tilgjengelig på www.telenor.no/ir  kl. 0700, mens presentasjonene brukt under presse- og analytikerkonferansen vil bli tilgjengelig kl. 0900. Engelskspråklige versjoner vil finnes på www.telenor.com/ir.