INCAP ALOITTAA VALMISTUSTOIMINNAN INTIASSA

INCAP OYJ         PÖRSSITIEDOTE       31.5.2007 klo 10.45

Incap ja intialainen elektroniikkayritys TVS Electronics Limited ovat allekirjoittaneet sopimuksen elektroniikan sopimusvalmistusyksikön liiketoimintakaupasta viime helmikuussa solmitun aiesopimuksen mukaisesti.

Liiketoimintakaupalla TVS Electronicsin sopimusvalmistusyksikkö Tumkurissa ja siihen liittyvät suunnittelutoiminnot Bangaloressa siirtyvät Incapin tytäryhtiölle Incap Contract Manufacturing Services Pvt. Ltd.:lle 1.6.2007. Liiketoiminnan lisäksi kauppasopimus sisältää Tumkurin tehtaan maa-alueen ja tehdasrakennuksen laitteineen. Kokonaiskauppahinta on noin 400 miljoonaa Intian rupiaa eli noin 7,4 miljoonaa euroa.

Kaupan kohteena oleva sopimusvalmistusyksikkö sijaitsee hyvien kulkuyhteyksien päässä noin 80 km Bangaloresta. Yksikössä työskentelee tällä hetkellä noin 230 henkilöä ja sen palvelut kattavat elektroniikkavalmistuksen ja tuotekokoonpanon lisäksi materiaalihankinnan, jakelu- ja logistiikkapalvelut sekä huollon.  Pinta-alaltaan noin 6 000 m2:n tehtaassa valmistetaan tuotekokonaisuuksia, muun muassa teholähteitä ja lääketeollisuuden elektroniikkatuotteita. Yksikön asiakkaat ovat Euroopassa ja Intiassa toimivia laitevalmistajia.

Incap ennakoi Intian toimintojen tuovan kesä-joulukuussa 2007 noin 8-10 miljoonan euron liikevaihdon. Uusasiakashankintaa varten yksikköön tullaan hankkimaan lisää modernia tuotantokapasiteettia.

Liiketoimintakauppa on osa Incapin kasvuun ja kansainvälistymiseen painottuvaa strategiaa. Läsnäolo Intian ja Aasian kasvavilla markkinoilla tarjoaa Incapille uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Aasian hankintalähteiden läheisyys mahdollistaa nykyistä kansainvälisemmän ja tehokkaamman materiaalien hankinnan.

Intian elektroniikkateollisuus kasvaa voimakkaasti noin 25-30 % vuodessa, ja tuotannon ulkoistuksen on arvioitu lisääntyvän noin 30% vuosittain. Incapin tavoittelemat uudet asiakkaat toimivat teollisuuselektroniikassa, lääketieteen laitevalmistuksessa ja tietoliikennesektorilla.

Tehdyn kaupan jälkeen Incap-konsernin henkilöstön kokonaismäärä nousee noin 730:een, joista Suomessa on noin 45 %. Henkilöstön määrän uskotaan tulevaisuudessa kasvavan ulkomaisissa yksiköissä.

"Palvelukykymme paranee, koska voimme nyt tarjota globaalisti toimiville asiakkaillemme entistä kilpailukykyisempää valmistuspalvelua", kertoo Incapin toimitusjohtaja Juhani Hanninen. "Intian markkinat ovat erittäin lupaavat Incapin kaltaiselle, keskisuuria sarjoja joustavasti valmistavalle yhtiölle. Liiketoiminnan ostaminen oli meille sopiva ja nopea tapa etabloitua Aasian markkinoille, sillä nyt meillä on jo alkuvaiheessa vakiintunut asiakaskunta ja hyvin toimiva tuotanto."

INCAP OYJ

Juhani Hanninen

toimitusjohtaja Juhani Hanninen, puh. 050 556 7199
talousjohtaja Anne Sointu, puh. 040 347 2059
viestintäjohtaja Hannele Pöllä, puh. 040 504 8296

Helsingin pörssi

INCAP LYHYESTI
Incap on voimakkaasti kehittyvä elektroniikan sopimusvalmistaja, jonka palvelut kattavat elektroniikkatuotteiden koko elinkaaren suunnittelusta ja valmistuksesta huolto- ja ylläpitopalveluihin. Yhtiön asiakkaat ovat tietoliikenteen, sähkövoimatekniikan, automaatio- ja prosessi-teollisuuden, mittaustekniikan sekä turvallisuuselektroniikan ja terveydenhuollon johtavia laitetoimittajia. Incap-konsernin liikevaihto vuonna 2006 oli 89 milj. euroa ja yhtiön palveluksessa on tällä hetkellä noin 540 henkilöä. Incapin osake on listattu Helsingin Pörssissä ja se kuuluu Pohjoismaisen pörssilistan Small Cap -ryhmässä informaatioteknologian toimialaluokkaan. Lisätietoja: www.incap.fi.