Reilun kaupan kukat myyntimenestys Suomessa

KESKO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 31.08.2007 KLO 11.00 1(1)

Reilun kaupan ruusut ovat tuplanneet K-ruokakauppojen ruusumyynnin. Reilun kaupan ruusujen myynnin odotetaan nousevan vuoden loppuun mennessä lähes 9 miljoonaan kappaleeseen. Reilun kaupan kukkavalikoima kasvaa Pirkan päivänä 1.9., jolloin lanseerataan uudet Reilun kaupan neilikat ja sekakimput. Reilun kaupan kukkia myydään Suomessa vain Pirkka-tuotemerkin alla.

"Tiedämme että eettinen kuluttaminen on suomalaisille yhä tärkeämpää, mutta Reilun kaupan kukkien kysynnän suuruus tuli meille silti iloisena yllätyksenä. Ruusujen menekki on meille konkreettinen osoitus siitä, että valitsemamme yhteiskuntavastuullinen linja on myös asiakkaidemme kannattama", toteaa Ruokakeskon tavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli.

Kukat ovat olleet menestys ympäri Suomen, ja niiden ostajakunnassa ovat korostuneet erityisesti pariskunnat ja yli 60-vuotiaat.

"Reilun kaupan kukat ovat selvästi arkipäiväistäneet suomalaisten kukkien kulutusta. Kun kukkia voi ostaa kauppareissun yhteydessä, on helppoa napata kukkakimppu muiden ostosten mukana itseä tai ystävää ilahduttamaan. Kukkien ostaminen on myös tunnepohjainen valinta, jolloin Reilun kaupan järjestelmän suosiminen korostuu", uskoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen.

Ruokakeskon ostopäällikkö Liisa Myllylän mielestä neilikka on valmis uuteen tulemiseen.
"Neilikka on todella kestävä ja näyttävä kukka. Uskon että asiakkaamme tulevat hämmästymään, millainen värien kirjo neilikoista löytyy. Neilikka on myös tällä hetkellä Euroopassa erittäin trendikäs - Iso-Britanniassa neilikat ovat jo suositumpia kuin ruusut."

Neilikantuotannon olosuhteet kuntoon
Suomeen ensimmäistä kertaa tulevat Reilun kaupan neilikat on kasvatettu maailman suurimman neilikoiden viejämaan, Kolumbian, tiloilla.

"Lakien noudattamisessa ja työoloissa on kukkatiloilla reilusti parantamisen varaa. Reilun kaupan neilikat tulevat Colibri Flowersin tiloilta, joissa Reilun kaupan lisää on käytetty työntekijöille myönnettäviin pienlainoihin ja tilan yhteyteen rakennetun kirjaston perustamiseen", Syvänen kertoo.

Pirkan päivän kunniaksi Helsingin Rautatieaseman asema-aukiolle pystytetään perjantaina 31.8. lähes nelimetrinen kukista tehty sydän ja Marigold-luistelijat jakavat ohikulkijoille tuhansittain Pirkka Reilun kaupan kukkia.

Lisätietoja:
Johtaja Ari Akseli, Ruokakesko Oy, puh. 01053 28900
Toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen, Reilun kaupan edistämisyhdistys ry, puh. (09) 5658 6811
Ostopäällikkö Liisa Myllylä, Ruokakesko Oy, puh. 010 5328725

Lehdistöpalvelu: www.kesko.fi/Aineistot > Kuva-arkisto tai www.reilukauppa.fi > Medialle > Kuvapankki.

Ruokakesko toimii päivittäistavaramarkkinoilla ja vastaa palvelukonseptien kehittämisestä, tehokkuudesta ja kilpailukyvystä. Keskeiset tehtävät ovat ketjujen johtaminen, kauppakonseptien kehittäminen, hankinta- ja logistiikkapalvelut, ketjumarkkinointi sekä kauppapaikkojen hankinta. K-ruokakauppias toteuttaa paikallisesti parhaat palvelut huolehtien samalla kaupan tehokkuudesta ja kannattavuudesta. K-ruokakauppojen vähittäismyynti vuonna 2006 oli 4,7 miljardia euroa.