K-kauppiaiden lähiostot ylittivät puolen miljardin rajan vuonna 2007

KESKO OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 29.04.2008 KLO 09.00 1(2)

Keskon tänään julkaisema, järjestyksessään kahdeksas yhteiskuntavastuun raportti on laaja tietopaketti konsernin taloudellisen, sosiaalisen ja ympäristövastuun tuloksista. Raportti noudattaa ensimmäisen kerran Global Reporting Initiativen (GRI) kestävän kehityksen G3-raportointisuositusta ja on itsearvioinnin sekä puolueettoman varmentajan lausunnon perusteella tasoa B+. GRI:n vaatimusten lisäksi raportti sisältää runsaasti arkipäivän esimerkkejä Keskon vastuullisuustyöstä.

Keskon vahva kehitys ja ennätyksellinen tulos kasvattivat edellisvuosien tapaan sidosryhmien hyvinvointia. Keskon ostot Suomessa toimivilta tavarantoimittajilta olivat 5,2 miljardia euroa, josta suomalaisten tuotteiden osuus oli noin 4,4 miljardia euroa. K-kauppiaiden suorat ostot lähitoimittajilta lisääntyivät 14 %:lla  ja ylittivät ensi kerran puolen miljardin euron rajan (534 milj. euroa). Ostot Keskon toimintamaista kasvoivat yhteensä 9,5 % ja olivat 6,4 miljardia euroa. Palkkoja Kesko maksoi Suomeen 352 miljoonaa ja ulkomaille 149 miljoonaa euroa, sekä veroja Suomeen 72,6 miljoonaa ja ulkomaille 17,6 miljoonaa euroa. K-kauppiaiden maksamat palkat olivat 275 miljoonaa ja verot 33 miljoonaa euroa. Keskon ja K-kauppiaiden maksamat palkat kasvoivat yhteensä 7,9 %.

Työntekijöiden määrä oli vuoden aikana keskimäärin 11 % pienempi kuin edellisenä vuonna. Muutos oli pääosin seurausta Rimi Baltic -yhteisyrityksen myynnistä joulukuussa 2006. Suomessa työntekijämäärä väheni 244 henkilöllä ja ulkomailla 2 343 henkilöllä. Suomessa päättyneistä työsuhteista Keskon päättämiä oli 3 % ja ulkomailla 11%.Työtyytyväisyys parani kaikilla tutkituilla osa-alueilla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa ja huononi Virossa, Latviassa ja Venäjällä. Sairauspäivät työtuntia kohden lisääntyivät Suomessa, samoin työtapaturmien määrä, mutta tapaturmien keskimääräinen vakavuusaste laski. Ulkomaan toimintojen osalta sairauspäivät laskivat. Koulutukseen käytetty aika väheni, mutta rahallinen panostus kasvoi.

Kauppojen energiatehokkuus erinomaisella tasolla

Kesko-konsernin suhteellinen energiankulutus väheni vuonna 2007. Koko konsernin energiankulutus kasvoi noin 1,5 % kun vastaavasti liikevaihto kasvoi 9 %. Suomen toimintojen osalta energiankulutus kasvoi 1,7 %, lämmitetty bruttopinta-ala 3,6 % ja liikevaihto 6 %. Lämmönkulutus Suomessa pysyi edellisvuoden tasolla ja ominaiskulutus laski 3,5 %. Sähkön ominaiskulutus laski kaikissa Ruokakeskon isoimmissa kiinteistöissä huolimatta siitä, että teknisten laitteistojen määrä kaupoissa kasvoi.

Kesko-konsernin energiankulutus aiheutti hiilidioksidipäästöjä 217 000 tonnia. Vuoden 2007 aikana turpeen käyttö lisääntyi energiantuotannossa, mikä kasvatti Keskon hiilidioksidipäästöjä Suomessa 14 %. Ajanjaksolla 2001-2007 Keskon K-ryhmälle Suomessa toimittaman sähkön päästöt ovat kuitenkin vähentyneet noin 40 %. Kuljetuksista syntyi hiilidioksidipäästöjä 42 000 tonnia. Liikematkustamisen lentomaileja kertyi vajaat 10 miljoonaa ja niistä syntyneet hiilidioksidipäästöt vastasivat noin prosenttia koko konsernin hiilidioksidipäästöistä. Jätehuollossa Kesko  pystyi pitämään hyötykäyttöasteen Suomessa 89 %:n tasolla, ja Anttila lähes 98 %:ssa. Ulkomaan toimintojen kierrätysasteet eivät missään toimintamaassa vielä olleet Suomen tasolla.

Kuluttajille vastuullisia vaihtoehtoja

Ruokakeskon valikoimiin kuului noin 500 luomutuotetta ja 550 ympäristömerkittyä tuotetta. Reilun kaupan tuotteiden valikoima (64 tuotetta) oli Suomen laajin, ja Reilun kaupan tuotteiden myynti kasvoi vuoden aikana 300 %. Ruokakeskon omien merkkien kahvimyynnistä yli 90% tuli puolueettomasti valvottujen sertifiointiohjelmien piiristä. Tuontihedelmistä ja -vihanneksista 91 %:lla oli hyvän maatalouskäytännön mukainen laatu- ja ympäristösertifiointi. Anttila toi markkinoille Switcher-vaatemalliston, jonka koko tuotantoketju voidaan jäljittää. Rautakaupassa sertifioidun puun osuus sahatavarasta oli yli 90 %. Myös biohajoavat ostoskassit tulivat valikoimiin.

Kesko jatkaa kaupan alan kestävän kehityksen kärkiyrityksenä maailmassa

Kesko valittiin viidennen kerran Dow Jonesin kestävän kehityksen indekseihin kaudelle 2007/2008 sekä maailman 100 parhaan yrityksen joukkoon World Economic Forumin teettämässä vertailussa. Kesko osallistui ensimmäisen kerran "Carbon Disclosure Project" -tutkimukseen ja sijoittui CDP Leader -indeksissä viidennelle sijalla vähän hiilidioksidia päästävien pörssiyritysten pohjoismaisessa sarjassa.

Keskon yhteiskuntavastuun raportti vuodelta 2007 on julkaistu sekä painettuna että pdf- ja digipaper-versioina Keskon Internet-sivuilla www.kesko.fi. Raportin digipaper-versio sisältää painettua versiota täydentävää tietoa.

Lisätietoja: Kesko Oyj/konsernin viestintä ja yhteiskuntavastuu, kehitysjohtaja Ulla Rehell, puh. 01053 22464 tai 050 383 9426, ulla.rehell@kesko.fi , tai yhteiskuntavastuun asiantuntija Marjut Lovio, puh. 01053 23302 tai 050 4115 263, marjut.lovio@kesko.fi

Kesko (www.kesko.fi) on suomalainen vähittäiskaupan osaaja, joka tuo kauppojensa kautta elämisen laatua kuluttajien jokaiseen päivään tarjoamalla arvostettuja tuotteita ja palveluita kilpailukykyiseen hintaan. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 2 000 kauppaa Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä.