CELLAVISION AB (publ) Delårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2008

•    Nettoomsättningen för perioden uppgick till 41,3 MSEK (34,1), en ökning med 21 %, varav andra kvartalet utgjorde 22,8 MSEK (17,3).
  •    Rörelseresultatet för perioden blev 2,8 MSEK (-3,7). För andra kvartalet blev röresleresultatet 1,5 MSEK (-2,8).
  •    Resultat per aktie för perioden uppgick till 0,11 SEK (-0,17).
  •    Likvida medel uppgick till 16,9 MSEK (8,8) vid delårsperiodens slut.
  •    Applikationen för kroppsvätskor lanserades och de första licenserna såldes.
  •    Bolaget antogs som leverantör av automatiserad bildanalys i Västra Götalandsregionens upphandling.
  •    CellaVisions produkter godkändes för försäljning i Kina och den första ordern från slutkund inkom.
  •    En större amerikansk kommersiell laboratoriekedja valde CellaVision® DM96 till 14 av sina laboratorier.
  •    Dotterbolag etablerades i Japan.

VD:s kommentar
    "Första halvåret är en fortsättning på 2007 då fokus låg på nya produkter, geografisk expansion och positivt resultat. Vi fortsätter att växa och att stärka vår position på viktiga marknader, säger Yvonne Mårtensson, VD för CellaVision.

"Den strategiska satsningen att öka försäljningen i USA genom att komplettera vår distributör med egen organisation har nu resulterat i att de första säljarna finns på plats. Vi kommer också att öka de personella resurserna i Kanada och Japan. Dessa satsningar kommer dock inte att ge försäljningsresultat förrän senare detta år och vi försöker göra fortsatta marknadsinvesteringar i takt med försäljningsökningen.

Under perioden blev produktregistreringen i Kina klar och vi fick den första ordern. Det gläder oss att nu att få exponering på denna marknad med stor långsiktig potential. Vi har också fått de första ordrarna på applikationen för kroppsvätskor, som kan köpas till alla existerande och kommande DM96:or."

För ytterligare information vänligen kontakta:
    Yvonne Mårtensson, vd. Tel: 0708 33 77 82, e-post: yvonne.martensson@cellavision.se
    Johan Wennerholm, ekonomi- och finanschef. Tel: 0708 33 81 68, e-post: johan.wennerholm@cellavision.se

Fullständig rapport kan laddas ner från medföljande länk.

Delårsrapport för perioden 1 januari - 30 juni 2008