PA RESOURCES: PA RESOURCES HAR GJORT ETT OLJEFYND PÅ DIDON NORTH

PA Resources har gjort ett oljefynd på prospektet Didon North i Zarat-licensen offshore Tunisien. Prospekteringsbrunnen Didon North-1 har påträffat en nettozon med olja uppgående till 14 meter i El Gueria-formationen.
Olje- och gaskoncernen PA Resources har slutfört borrningen av prospekteringsbrunnen Didon North-1 belägen cirka fem kilometer norr om det producerande Didon-fältet i Zarat-licensen i Tunisien. Brunnen borrades till ett totalt djup av 3 170 meter.

Brunnen borrades för att testa två formationer; El Gueria-formationen som är en etablerad formation i Tunisien som inkluderar Didon-fältet, och den djupare liggande, mindre kända, Chouabine formationen. Det sker för närvarande ingen produktion från Chouabine-formationen i Tunisien.
El Gueria-formationen påträffades på 2 797 meters djup och formationen har goda reservoaregenskaper. Porositeten uppgår till mellan 15 och 22 procent. Logg- och tryckdata från brunnen och tagna oljeprover bekräftar förekomsten av en nettozon med olja uppgående till 14 meter. Den djupare liggande Chouabine-formationen visade sig tyvärr vara vattenbärande. Prospekteringsbrunnen pluggas för närvarande igen och kommer sedan att lämnas.
Inhämtad data från brunnen ska nu analyseras och värderas för att bolaget som nästa steg ska kunna besluta kring den fortsatta användningen av Didon North-fyndigheten.

- Oljefyndet på Didon North bekräftar den prospekteringspotential som finns i Zarat-licensen, där tidigare fynd har gjorts på Zarat- och Elyssa-prospekten samt på det producerande Didon-fältet, säger Ulrik Jansson, VD och koncernchef på PA Resources.

PA Resources är operatör och har 100 procents ägarandel i Zarat-licensen. Den tunisiska statens oljebolag ETAP har dock rätt att förvärva upp till 55 procents ägarandel om ett kommersiellt fynd görs, och kommer då att betala sin andel av kostnaderna för prospektering och utbyggnad retroaktivt.

Stockholm, 27 November, 2008
PA Resources AB (publ)

För mer information, kontakta gärna:
Ulrik Jansson
VD och koncernchef, PA Resources AB
E-post: info@paresources.se
Trond Bjerkan
Vice VD, PA Resources AB
Telefon: +47 21 09 71 10. Mobil: +47 900 55 921
E-post: info@paresources.no

PA Resources AB (publ) är en internationell olje- och gaskoncern inriktad på att förvärva, utveckla och utvinna olje- och gasreserver, samt bedriva prospektering för att hitta nya reserver. Koncernen bedriver idag verksamhet i Tunisien, Norge, Storbritannien, Danmark, Nederländerna, Grönland, Ekvatorialguinea och Republiken Kongo (Brazzaville). PA Resources är en av Tunisiens största oljeproducenter. Moderbolaget har säte i Stockholm, Sverige.

PA Resources AB hade intäkter på 2 794 MSEK under 2007. Bolaget är primärnoterat på Oslo Börs i Norge (segment OB Match) och sekundärnoterat på NASDAQ OMX Nordiska Börsen i Stockholm (segment Large Cap). För mer information, besök gärna www.paresources.se.

PA RESOURCES PA RESOURCES HAR GJORT ETT OLJEFYND PA DIDON NORTH