Empire: Q3 2009:

(Aktietorget: EMP B)
Försäljningsutvecklingen under kvartalet Q 3 var svagare än väntat. Omsättningen i Q 3 var 28 mkr – eller 27 % - lägre än förra året. Rensat från avvecklade produkter var nedgången 24 %. Rörelseresultatet för Q 3 var - 0,3 mkr. Exklusive inkuransnedskrivningar som gjorts för smaker inköpta under 2008 gav kvartalet en vinst på 1,3 mkr.

Under första kvartalet startades flera åtgärdsprogram med syfte att få ner kostnaderna och minska varulagret. Personalkostnader och övriga externa kostnader har nu minskat med 25 % jämfört med samma period föregående år. Lagret minskades från 104,1 MSEK till 60,1 MSEK under de första 9 månaderna, vilket frigjorde rörelsekapital, men också kostade på grund av inkurans och rabatter.

Vid mötet den 26 oktober beslöt styrelsen att bolaget ska koncentrera sig på att förbättra marginalerna, som trots vissa prishöjningar ännu inte är på en tillfredsställande nivå. Den svenska kronförstärkningen har inte förbättrat marginalerna, eftersom framtida valutaflöden är terminssäkrade enligt företagets policy.

På www.empire.se under finansiell information och pressmeddelande, i empire pressrelease Q3 + bilaga finns det publicerat grafer på utvecklingen 2008 till 2009.

”Så här i efterhand kan jag konstatera att bolaget körde med full fart in i väggen för ett år sedan och att det tagit oss ett år att reparera skadorna,” säger Ian Wachtmeister.

”Det återstår mycket att göra men nu kör vi på rätt väg igen. Vår marknadsposition är stark och organisationen har anpassats till verkligheten.”
Så kommenterar Empires VD och koncernchef Per Björkman resultatet.

Finansiell utveckling under Q3, juli-september 2009

• Omsättningen minskade med 27 % till 78 mkr (106).
  • Rörelseresultatet blev - 0,3 mkr (8,1), varav -1,6 är engångskostnader.
  • Resultatet efter finansnetto blev – 4,8 mkr (6,3) ), varav -1,6 är engångskostnader.
  • Resultatet efter skatt blev – 3,5 mkr (4,5).
  • Resultatet per aktie var – 0,37 kr (0,47).

Ian Wachtmeister, 0702-411002

Per Björkman, VD, 0765-470511 per.bjorkman@empire.se

Empire är ett försäljnings- och distributionsföretag inom hem- och hushållsprodukter. Vi finns idag i Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum