Aurskog Sparebank første gang over 17 milliarder

Styrets beretning til regnskapet pr 31. mars 2022

Resultatregnskap morbank

Morbankregnskapet ved utgangen av 1. halvår preges av:
-Økte kjerneinntekter med solid vekst
-Kursnedgang i rentemarkedet gir urealiserte tap i bankens likviditetsportefølje
-Kostnadsprosent siste 12 måneder er 36,8 % justert for engangskostnader
-Fortsatt lavt mislighold
-Forretningskapitalen passerer for første gang 17 milliarder.
-Gjennomført fortrinnsrettet emisjon styrker soliditeten
-Offisiell rating sikrer god tilgang til markedsfinansering

Resultat av ordinær drift før skatt ved utgangen av perioden utgjør 105,1 mill. (84,7 mill.). I % av gjennomsnittlig forvaltningskapital (GFVK) utgjør dette 1,54 % (1,42 %). Styret vurderer resultatet som solid.

Rentenetto utgjør 123,3 mill. (97,0 mill.). I % av GFVK utgjør rentenettoen 1,81 % (1,63 %).

Netto driftsinntekter utover rentenetto utgjør i sum 41,5 mill. (42,1 mill.). Herav utgjør:
-Provisjonsnetto 26,5 mill. (22,9 mill.). Dette utgjør 0,39 % (0,38 %) av GFVK.
-Utbytteinntekter NOK 22,3 mill. (NOK 16,2 mill.). Økningen skyldes i hovedsak høyere utbytte fra Eika Gruppen med økt eierandel.
-Øvrige verdipapirinntekter 7,5 mill. i tap (NOK 2,9 mill. i gevinst). Resultatnedgangen skyldes i hovedsak kursfall i obligasjonsmarkedet. Dette har gitt urealiserte tap på bankens likviditetsportefølje av rentepapirer med lav risiko, og tapene forventes over tid å hentes inn igjen.

Sum driftskostnader utgjør 56,8 mill. (52,5 mill.), noe som tilsvarer 0,83 % (0,88 %) av GFVK. Herav utgjør:
-Lønns- og personalkostnader 28,5 mill. (24,6 mill.). Dette utgjør 0,42 % (0,41 %) av GFVK. Økningen kan knyttes til økning i antall årsverk.
-Engangskostnader i forbindelse med bytte av kjernebankløsning 0,0 mill. (2,9 mill.)
-Øvrige kostnader og nedskrivninger 28,2 mill. (27,9 mill.). Dette utgjør 0,41 % (0,42 %) av GFVK.

Sum driftskostnader siste 12 måneder utgjør 41,4 % (39,8 %) av sum driftsinntekter siste 12 måneder. Justert for engangskostnader ved bytte av bankkjerneleverandør er tallene 36,8 % (38,4 %).

Netto utgiftsførte tap og nedskrivninger på lån utgjør 2,9 mill. (1,9 mill.). For ytterligere detaljer vises det til note 5, mislighold, tap og nedskrivninger.

Bankens egenkapitalavkastning siste 12 måneder etter skatt er 9,8 % (9,4 %) uten å iberegne fondsobligasjoner i egenkapitalen.

Som beskrevet i delårsrapporten pr 1. kvartal 2021, økte bankens investering i Eika Gruppen med utkjøp av aksjer eiet av banker i Lokalbank. Kjøpskursen var vesentlig høyere enn bokført kurs, noe som ga en økning av fond for urealiserte gevinster for aksjene i Eika Gruppen på 53,3 mill. økning, noe som ga økt utvidet resultat. I 2. kvartal er kursen nedjustert med 25 kroner pr aksje som følge av utbetalt utbytte. Dette gir en reduksjon av fond for urealiserte gevinster på 19,8 mill., og reduserer utvidet resultat. Endringer i utvidet resultat påvirker ikke bankens ordinære resultat og dermed heller ikke utbyttegrunnlag og egenkapitalavkastning.

Balanse morbank
Bankens forvaltningskapital er 15.006 mill. (13.096 mill.). Inklusiv en portefølje av utlån formidlet til EBK er bankens forretningskapital 17.274 mill. (15.022 mill.). Dette gir en vekst siste 12 måneder på 15,0 % (10,4 %).

Utlånsvekst på lån i egen balanse siste 12 måneder er 17,7 % (9,5 %). Utlån formidlet til EBK utgjør 2.268 mill. (1.926 mill.). Samlet kredittvekst siste 12 måneder inkl. EBK er 17,7 % (8,7 %).

Innskudd fra kunder viser en vekst siste 12 måneder på 15,2 % (13,1 %). Ved periodens slutt er innskuddsdekningen på 73,8 % (75,4 %).

Verdipapirer
Bankens beholdning av børsnoterte aksjer, egenkapitalbevis, obligasjoner og fondsandeler er vurdert til markedsverdi. Fastsettelse av markedsverdier er hovedsakelig børskurser hvor dette er tilgjengelig. For øvrige papirer baseres verdien på konkrete verdianalyser, historisk informasjon og nylige transaksjonsvurderinger, samt generell markedsutvikling. En mindre del av porteføljen er vurdert som strategisk med verdiendring over utvidet resultat.

Risikoområder
Kredittrisiko
Styret mener at fortsatt sterkt fokus på god kvalitet i kredittvurderingsarbeidet samt oppfølging og forebygging av tap og mislighold gjennom bl.a. kompetanseheving, er essensielt for god kvalitet i utlånsporteføljen, lavere mislighold og en lavere tapskostnad. Kredittrisikoen overvåkes bl.a. gjennom Eika sitt RKL-system som beregner misligholdssannsynlighet med basis i interne og eksterne faktorer. Modellen viser ved utgangen av kvartalet at 95,0 % (95,3 %) av porteføljen ligger med lav til middels risiko (RKL 1-7).

Brutto misligholdte kredittengasjement utgjør 0,2 % (0,4 %) av brutto utlån. Av disse utgjør brutto misligholdte kredittengasjement over 90 dager 0,1 % (0,1 %) av brutto utlån. Misligholdsporteføljen vurderes å ha tilstrekkelig med nedskrivninger i steg 3. Utover dette har banken nedskrivninger på steg 1 og 2 etter IFRS 9. For ytterligere detaljer vises det til note 5.

Utlån til privatmarkedet utgjør 66,8 % (70,1 %) av brutto utlån. Hensyntatt bankens portefølje i EBK er andelen 71,9 % (74,6 %). Andel næringslån er økende siste kvartal, men ventes å falle i annet halvår med lavere utlånsvekst til bedriftskunder. Fordeling etter næringsgrupper vises i note 7.

Likviditetsrisiko
Aurskog Sparebank har tett daglig oppfølging av likviditetssituasjonen. Bankens likviditetsrisiko skal være lav. Banken har gode likviditetsreserver sikret gjennom trekkrettigheter i andre finansinstitusjoner, samt en betydelig mengde innskudd i andre finansinstitusjoner og likvide verdipapirer, hvor en større del er kvalifisert for deponering hos Norges Bank.
23. juni offentliggjorde banken å ha fått sin første offentlige rating på A- fra Scope Ratings. Sammen med et etablert rammeverk for grønne obligasjoner, bidra til å sikre banken god tilgang til markedsfinansiering i årene fremover.

Styringsrenta er ved utgangen av kvartalet 1,25 % etter en økning i juni på 0,5 prosentpoeng. Pengemarkedsrenten (3-mnd NIBOR) har økt fra 1,38 % til 1,68 % gjennom 2. kvartal og må sees i sammenheng med den økte styringsrenta, samt signaler på videre økning utover i 2022. Risikopåslagene på nye obligasjonslån for banker i gruppe med Aurskog Sparebank har økt med ca 0,30 prosentpoeng gjennom siste kvartal, etter tilsvarende økning i 1. kvartal. Etter kvartalsskiftet har pengemarkedsrenten økt betydelig.

Bankens konservative policy på likviditetsområdet med godt strukket forfallsprofil og mye rask tilgjengelig likviditet ligger fortsatt fast. Det arbeides kontinuerlig for å sikre målsettingen om en stabil og godt strukket forfallsprofil, samt tilstrekkelig med raskt tilgjengelig likviditet. I første kvartal har banken gjort utvidelse av eksisterende obligasjonslån på 125 mill., og førtidige nedskrivninger på i sum 126 mill. Ved kvartalsskiftet er bankens forfall neste 12 måneder i pengemarkedslån 274 mill. i 3. kvartal og 375 mill. i 1. kvartal 2023.

Liquidity Coverage Ratio (LCR) er på 146 % (186 %) og oppfyller myndighetskravet på 100 % med god margin. Net Stable Funding Ratio (NSFR) er på 128 % (132 %) mot et forventet fremtidig myndighetskrav på 100 %. LCR og NSFR gir et bilde på likviditeten på henholdsvis kort og lang sikt.

Markedsrisiko
Bankens renterisiko er begrenset da renteposter på begge sider av balansen er godt balansert. Utlån og funding har i hovedsak flytende rente. Enkelte større fastrenteposter er sikret med renteswapper. Bankens valutarisiko er ubetydelig, og banken har ingen kontantbeholdning i valuta.

Soliditet
Bankens kapitalnivå øker betydelig siste kvartal hovedsakelig som følge innbetalt kapital i april fra den vellykkede fortrinnsrettsemisjonen på ca 200 mill. Dette gjør at banken er rustet for betydelig økte kapitalkrav frem til 1. kvartal 2023, samtidig som vekstevnen ivaretas. For øvrig gir innføring av SMB-rabatt steg 2 økt kapitaldekning siste kvartal med lavere risikovekt på utlån til små- og mellomstore bedrifter. Økt utlånsvekst til bedriftskunder i siste kvartal bidrar samtidig til en redusert kapitaldekning.

For morbanknivå er soliditetstallene målt til hhv. 18,2 %, 19,5 % og 21,8 % ved utgangen av kvartalet på ren kjernekapitaldekning, kjernekapitaldekning og kapitaldekning. Nivåene når man konsoliderer med samarbeidende grupper er hhv. 17,7 %, 19,1 % og 21,4 % ved utgangen av kvartalet på ren kjernekapitaldekning, kjernekapitaldekning og kapitaldekning. Gjeldende myndighetskrav på konsolidert nivå er henholdsvis 14,2 %, 15,7 % og 17,7 % for ren kjernekapitaldekning, kjernekapitaldekning og kapitaldekning.

For ytterligere detaljer vises det til note 9.

Egenkapitalbevis (AURG)
Banken har 4.622.601 (3.214.180) egenkapitalbevis fordelt på 1.113 (927) egenkapitalbeviseiere, jfr. note 8 og tabell med nøkkeltall. Resultat pr. egenkapitalbevis (EPS) er kr 6,98 (kr 7,30).

Videre utvikling
Første halvår av 2022 har i mindre grad vært preget av koronapandemien i Norge. Halvåret har derimot blitt preget av økt inflasjon, prisøkninger og noe vanskeligheter med tilgang på varer. På verdensbasis har pandemi og krigen i Ukraina skapt forsyningsutfordringer og problemer med å få tak i varer. I Norge opplever vi nå økt inflasjon og økte priser på blant annet strøm, drivstoff og matvarer, i tillegg til et økende rentenivå. Vi merker at flere kunder er noe mer bekymret for hvordan prisøkningene vil virke inn på egen økonomi. Vi snakker godt med hver enkelt kunde for å finne gode løsninger for den enkelte.

Aurskog Sparebank skal være den beste samarbeidspartneren for person- og næringskunder på Romerike. Markedsområdet har betydelig befolkningsvekst og gode forhold for næringsutvikling. Aurskog Sparebank skal fortsette å ta del av denne veksten. Banken har lojale og dyktige medarbeidere, gode og tette kunderelasjoner, korte beslutningsveier, godt omdømme og en sterk lokal forankring. Dette er viktig for å opprettholde bankens solide posisjon.

Banken har i første halvår etablert et rammeverk for grønne obligasjonslån. Gjennom god dialog med kundene, ansvarlig kredittgivning og grønne produkter har banken mulighet til å bidra positivt ved å styre kapital i en mer bærekraftig retning. Banken skal være en sparringspartner og positiv bidragsyter til kundenes omstilling, klimatilpasning og grønne investeringer. Banken har tydelige ambisjoner om bankens videre arbeid med bærekraft.

Som en følge av økte markedsrenter, valgte banken i juli å varsle økte kunderenter med inntil 0,50 prosentpoeng økning med full effekt fra september. På rapporteringstidspunkt har markedsrentene økt ytterligere noe som vil øke bankens innlånskostnader ytterligere. Tilgangen til innlån i markedet oppleves fortsatt god og den er på sikt styrket ved at banken har fått offentlig rating fra Scope Ratings på A-.

Kvaliteten i kredittmassen vurderes som stabilt god på tross av gjennomgått koronapandemi og markedsuroligheter med økende renter og høy inflasjon. På rapporteringstidspunkt har dette ikke ført til økt mislighold eller individuelle tap. Samtidig er det viktig å følge situasjonen tett da forholdene øker den generelle misligholdssannsynligheten.

Nå som pandemien synes å være over er aktivitetsnivået i lokalsamfunnene godt på vei tilbake til normalen. Det er viktig for oss at lokalsamfunnene banken er en del av er aktive samfunn med meningsfulle aktiviteter slik at de er gode steder å vokse opp, bo og leve. Banken skal fortsette å bidra til å stimulere til aktiviteter i lokalsamfunnet. Det er en grunnleggende del av bankens strategi å støtte lokalsamfunnet ved å gi gaver og sponsorstøtte til allmennyttige formål og bidra positivt til økt aktivitet og verdiskapning.

Banken forbereder bytte av kjernebankleverandør til TietoEvry. Endringen, som skal skje i 2023, forventes å gi en stabil, fremtidsrettet IT-plattform. Dette, kombinert med betydelige kostnadsreduksjoner og bedre muligheter til å utvikle digitale løsninger, vil styrke bankens konkurransekraft.

Vedlagt er delårsrapporten pr 31. mars 2022.

Eventuelle spørsmål kan rettes til adm. banksjef Evy Ann Hagen på tlf 906 74 709 eller til CFO/banksjef Andreas H. Glende på tlf 481 16 695.

Vedlegg

Delarsrapport 2Q22