Clean Motion och Mitsubishi Fuso Truck Europe Analyserar förutsättningarna för Storskalig Tillverkning av EVIG i Portugal

Clean Motion har tecknat en avsiktsförklaring (LOI) med Mitsubishi Fuso Truck Europe (MFTE), del av Daimler Truck Group, om att undersöka förutsättningarna för storskalig tillverkning av Clean Motions solladdade EVIG i Portugal. Samarbetet fokuserar på att förstå tillverkningsprocessen och komponentflöden, med målet att etablera tillverkning av EVIG närmare den snabbt växande globala marknaden för uthålliga stadstransporter.

Jonsered, Sweden – 2024-09-24

Clean Motion AB kan med glädje meddela att en Avsiktsförklaring (LoI, Letter of Intent) har tecknats med Mitsubishi Fuso Truck Europe, (MFTE), med bas i Portugal och ingående i Daimler Truck Group. Avtalet beskriver MFTEs avsikt att utvärdera förutsättningarna för storskalig uppdragstillverkning av Clean Motions solladdade EVIG vilket utöver fordonsproduktion även omfattar potentiell lokal komponentanskaffning och komponenttillverkning.

”Samarbetet med MFTE är ett stort steg på vår resa att skala upp tillverkningen av EVIG” säger Ulf Rask, VD för Clean Motion.
Ulf fortsätter, ”Genom att samarbeta med en av fordonsindustrins mest respekterade tillverkare vill vi visa att EVIGs unika solladdade teknik och smarta konstruktion inte bara möter kraven som ställs vid storskalig produktion, utan också är ett mer uthålligt och innovativt svar på det snabbt ökande globala behovet av ren stadsmobilitet. Med kapacitet för storskalig tillverkning nära vår huvudmarknad kan vi delta i mycket stora upphandlingar utan volymbegränsningar och får unika förutsättningar att leverera kostnadseffektiva, miljövänliga transportlösningar till områden där efterfrågan på elfordon växer mycket snabbt. Utöver detta så finns det stora möjligheter att förbättra produktivitet, komponent- och logistikkostnadsbilden, vilket ytterligare förbättrar vårt redan starka affärscase.

Inom ramen för Avsiktsförklaringen kommer MFTE undersöka viktiga delar som lokal komponentanskaffning, sammansättning av fordon, kvalitetsstyrning och logistikoptimering. Samarbetet kommer att fokusera på att utveckla en heltäckande affärsmodell som stödjer effektiv och lönsam storskalig produktion av EVIG. Detta strategiska steg positionerar Clean Motion som en leverantör med hög volymkapacitet i framkant av elektrifieringen av transportmarknaden och som en viktig spelare i att möta det snabbt växande behovet av gröna transportlösningar, framför allt i städer.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulf Rask, CEO
Clean Motion AB
Epost: ulf.rask@cleanmotion.se

Om Clean Motion AB

Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer verkligt hållbara fordon för städer. Fordonen är närproducerade och baserade på energi- och resurseffektivitet, för att maximera införandet av elfordon globalt. Bolagets vision är att erbjuda stadsmobilitet-laddad med solenergi och erbjuder därför lätta elfordon med låg energiförbrukning för att möta 2000-talets urbana transportutmaningar.
Clean Motion AB är listat på First North Growth Market vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission. För ytterligare information, vänligen besök: www.cleanmotion.se