Hydro omorganiserer Agri

Hydro Agri ledes av konserndirektør Thorleif Enger. Foruten ham selv og Daniel Clauw, som hittil har hatt markedsansvaret for Vest-Europa og Nord-Amerika, består områdets nye ledelse av fungerende divisjonsdirektør i Hydro Gass og Kjemikalier, Jon Reutz samt Hallgeir Storvik og Audun Sørbotten som blir ansvarlige for forretningsområdets operasjonelle funksjoner og støttefunksjoner. Hydro Agri kommer dels til å bli ledet fra Oslo, dels fra et kommersielt senter i Brussel.

Når omorganiseringen er gjennomført vil Hydro Plantenæring bestå av ti regionale forretningsenheter og én forretningsenhet for de av produksjonsanleggene som primært er innrettet mot det globale markedet. Lederen for hver av de regionale forretningsenhetene har fullt ansvar for utviklingen av Agris samlede virksomhet i sitt område. I de regionene som har egen produksjon rettet mot lokalmarkedet, vil også denne være en del av ansvaret.

- Jeg har tro på at disse forandringene skal gi oss en mer slagkraftig, fleksibel og markedsorientert organisasjon med klarere ansvarslinjer, sier konserndirektør Thorleif Enger. - Det er grunn til å tro at forenklinger, omorganiseringer og bedre samordning innenfor salg, logistikk, rapportering og andre støttefunksjoner de nærmeste månedene vil føre til at bemanningen på disse områdene blir redusert med mellom 500 og 700.

Omstillingen av Hydro Agri skjer innenfor rammen av programmet Hydro Agri Turnarund 2000. Effektiviseringstiltakene som ble lansert med Agenda 99 i fjor vinter og føres videre i år, går etter planen. Også prosessen knyttet til den planlagte nedleggelsen av til sammen én million tonn nitratkapasitet i Montoir, Landskrona og Immingham er i rute. Til sammen er det antatt at Hydro Agri Turnaround 2000 vil gi effektiviseringsgevinster i størrelsesorden to milliarder kroner og en reduksjon i bemanningen på mellom 2.000 og 2.500 i forhold til utgangen av 1998.