UITSTEKEND EERSTE HALFJAAR HEIJMANS

Rosmalen- Heijmans N.V. (bouw- en aanverwante activiteiten) maakt bekend dat het netto- resultaat over de eerste helft van 2000 € 19,9 miljoen bedraagt, een stijging ten opzichte van de eerste helft van 1999, toen een netto winst van € 14,7 miljoen werd behaald, met 35,4%. Bij een omzet van € 656,2 miljoen, een stijging met 22,3% ten opzichte van de omzet van € 536,7 miljoen over de eerste helft van 1999, bedraagt de netto marge momenteel 3% (tegen 2,7% over de eerste helft van 1999) Het bedrijfsresultaat steeg naar € 29,5 miljoen (4,5% van de omzet) waar dit over de eerste helft van 1999 nog € 22,2 miljoen (4,1% van de omzet) bedroeg.

Ontwikkeling activiteiten
De markten waarop Heijmans zich vooral begeeft zijn onveranderd goed; de markt voor wonen en werken toont een hoge vraag naar de duurdere koopwoningen. Alle door Heijmans op te leveren woningen zijn verkocht. Successievelijk komen alle locaties waar Heijmans over grondposities beschikt in ontwikkeling. Op de markt voor verkeer en vervoer doen zich aan de aanbodzijde tekenen van volledige capaciteitsbezetting voor. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het in productie komen van mega projecten als Betuwespoorlijn, HSL (Hoge Snelheidslijn) etc. Het bij deze projecten passende winstpercentage wordt momenteel in de markt nog niet gerealiseerd. Moeilijker heeft Heijmans het op de markt voor Industrie. Opdrachtgevers in de (petro) chemische industrie investeren niet of nauwelijks in nieuwbouw. Bemoedigend is de resultaat ontwikkeling in met name België, waar door alle deelnemingen verbeteringen werden gerealiseerd.

In de eerste helft van 2000 heeft Heijmans een viertal bedrijven overgenomen. Het aandeel van deze ondernemingen (Van den Berg in België (kabels en leidingen), Hijbeek in Zwijndrecht (woning- en utiliteitsbouw), Tecona in Spijkenisse (engineering) en Van Hees in Tilburg (grond- weg- en waterbouw)) in de omzet over het eerste halfjaar van 2000 bedraagt € 55 miljoen ofwel 10,2% van de totale omzetgroei. De autonome omzetgroei bedraagt 15%. De geacquireerde ondernemingen realiseerden in de eerste helft van 2000 een netto winst van € 2,8 miljoen. Daarmee namen zij 19% van de netto winsttoename voor hun rekening. De autonome winststijging van Heijmans N.V. bedroeg over de eerste helft van 2000 15,6%. Deconsolidaties hadden een effect van resp. 2,9% en 0,8% op omzet en netto- resultaat.

Het groepsvermogen nam toe van € 137 miljoen per 30 juni 1999 tot € 141 miljoen per 30 juni 2000. Door de goodwill afboekingen van het eigen vermogen als gevolg van acquisities alsmede door een grotere behoefte aan werkkapitaal (met name debiteuren)daalde de solvabiliteit van 28,3% tot 25,4%.
De verwachting is dat ultimo 2000 de solvabiliteit ongeveer 30% zal bedragen. Het gemiddeld aantal geplaatste gewone aandelen nam toe van 17.836.754 over de eerste helft van 1999 tot 18.248.246 over de vergelijkbare periode in 2000. Een stijging met 2,3% derhalve.

De orderportefeuille van Heijmans N.V. bedroeg ultimo juni 2000 € 1.345 miljoen tegen € 1.082 miljoen aan het einde van juni 1999. Een stijging derhalve met 24,3%. In de orderportefeuille worden alleen projecten opgenomen waarvoor een schriftelijke opdracht is ontvangen of die in uitvoering zijn genomen (vaak eigen projecten). De werkvoorraad is met ongeveer € 5 miljard aanzienlijk groter.

Vooruitzichten

Bij publicatie van de jaarcijfers over 1999 in maart jl. werd, voor geheel 2000, nog een stijging van de omzet verwacht met 20% (naar € 1,5 miljard). De netto winst zou naar verwachting toenemen met 27% tot € 43,5 miljoen hetgeen zou moeten resulteren in een winst per gewoon aandeel van naar verwachting € 2,25, een stijging met 26%.

Nu verwacht Heijmans een stijging van de omzet over heel 2000 met 23% tot € 1.530 miljoen. Meer dan de helft van deze toename te weten 12% zal autonoom worden gerealiseerd. De overige 11% door middel van acquisities. De netto winst zal naar verwachting toenemen met 32% tot € 45,3 miljoen.
Door opname van meer stock dividend dan in maart van dit jaar verwacht zal de winst per gewoon aandeel, na aftrek van cumulatief preferent dividend, toenemen met 30% tot € 2,32 per gewoon aandeel. Over geheel 2000 zullen gemiddeld ongeveer 18.550.000 gewone aandelen uitstaan. De Economic Value Added van Heijmans (HEVA) zal naar verwachting uitkomen op circa € 16 miljoen (tegen € 10 miljoen over heel 1999).