Nedleggelse av produksjonen i Oberhausen

Hydro har besluttet å legge ned produksjon og tilhørende salg og markedsføring fra selskapets anlegg i Oberhausen i Tyskland. Virksomheten drives av Hydro Chemicals Deutschland GmbH. Som en følge av denne beslutningen nedlegges produksjonskapasitet på omkring 40.000 tonn sulfater og omkring 60.000 tonn saltsyre. En prosess med sikte på å finne nye eiere til deler av virksomheten pågår fortsatt. Beslutningen inngår i forbedringsprogrammet Agri Turnaround som skal gi bedre lønnsomhet i Agriområdet og økt fokus på kjernevirksomheten.

Kostnader forbundet med stengning og nedskrivning av anlegget på totalt 70 millioner NOK vil bli belastet Hydros resultat for 3. kvartal i år, mens det forventes at kostnader til sosialplan for berørte ansatte vil bli belastet regnskapet for 4. kvartal.
Nedleggelsen og de tilhørende planer vil berøre omkring 70 arbeidsplasser, og det vil bli gjennomført forhandlinger med representanter for de ansatte for å fastsette sosialplan for de som berøres. Vi anslår at de totale kostnader for stengning og nedbemanning vil kunne dekkes innenfor den forventede ramme for engangskostnader i år 2000 som ble presentert sammen med Hydros resultat for 2. kvartal i juli i år.

Produksjonen i Oberhausen vil fortsette frem til kommende årsskifte.Den gjenværende forretningsvirksomhet i Hydro Chemicals Deutschland vil bli fusjonert med Hydrogas Deutschland GmbH pr. 1. januar 2001.