Eierandelene i Trollfeltet opprettholdes etter voldgiftssak

En voldgiftsrett avsa 15. desember 2000 en voldgiftsdom som opprettholder den nåværende fordeling av eierandeler mellom selskapene som har rettigheter i Troll-feltet. Saken har utgangspunkt i avtalen om fordeling av gass- og oljereservene mellom de to lisensene PL 054 og PL 085 som dekker feltet. Selskapene med hovedinteresser i PL 054 stevnet selskapene med hovedinteresser i PL085 med påstand om at fordelingen av ressursene mellom de to lisensene måtte endres.

Voldgiftsretten avviser PL054 selskapenes krav om endret fordeling av eierandelene og opprettholder dermed den nåværende eiersituasjon i feltet.

Troll-feltet ligger i blokk 31/2, 31/3, 31/5 og 31/6 og inneholder 1328 Mrd. Sm3 utvinnbar gass og 211 Mill Sm3 utvinnbar olje. Statoil er operatør for utnyttelse av gassreservene mens Norsk Hydro er operatør for oljereservene i feltet. Feltet er bygget ut med gassplattformen Troll A og plattformene Troll B og Troll C som produserer olje. Gassen blir transportert til gassbehandlingsanlegget på Kollsnes i Øygarden der den blir transportert videre til kontinentet. Oljen blir transportert i rørledning til Mongstad.

Eierandelene i lisensene er: PL054 PL085
Statoil (inkl. SDØE) 58,8 % 85 %