Peter A. Ruzicka ny konsernsjef i Orkla

Styret i Orkla har utnevnt Peter A. Ruzicka til ny konsernsjef. Ruzicka tiltrer i stillingen 10. februar 2014.

- Jeg er svært fornøyd med at Peter A. Ruzicka har takket ja til å bli ny konsernsjef i Orkla. Ruzicka kjenner Orkla og dagligvarebransjen godt. Han har solid merkevarekompetanse. Peter A. Ruzicka har de beste kvalifikasjoner til å lede Orkla fremover, sier styreleder Stein Erik Hagen i Orkla.

Peter A. Ruzicka har 24 års erfaring fra detaljhandelen. Han var adm. direktør i Hakon Gruppen fra 1995 til 2000 og ansvarlig for etableringen av ICA i Baltikum. Fra 1998 til 2000 var han i tillegg visekonsernsjef i ICA AB. Fra 2000 ledet han Aholds aktiviteter i Tsjekkia og Slovakia. I perioden 2003-2006 var Ruzicka adm. direktør for Jernia, og han har siden 2006 vært adm. direktør for Canica, som er Stein Erik Hagens familieselskap.

Ruzicka har vært medlem av styret siden 2008 og i perioden 2003-2005. I tillegg har han vært medlem av Orklas revisjonsutvalg siden 2010 og i perioden 2004-2005.

- Jeg er svært takknemlig for å få muligheten til å lede Orkla i en spennende og viktig fase for konsernet. Jeg ønsker å bygge videre på Orklas sterke posisjon som Nordens ledende merkevareselskap, sier påtroppende konsernsjef Peter A. Ruzicka.

- Jeg vil takke Åge Korsvold for innsatsen han har gjort for Orkla. Korsvold har ledet Orkla i en krevende og nødvendig restrukturering av selskapet, sier Stein Erik Hagen.

Det vil bli avholdt pressekonferanse klokken 09.00 i dag i Vika Atrium Konferansesenter, Munkedamsveien 45, Oslo. Pressekonferansen holdes på engelsk og kan også ses direkte via webcast på www.orkla.no. Stein Erik Hagen, Åge Korsvold og Peter A. Ruzicka vil være til stede. Orklas resultatpresentasjon vil avholdes klokken 08.00 på samme sted.

Orkla ASA
Oslo, 6. februar 2014