Kasvistanoli saattaa lieventää astman oireita

Raisio-konserni, lehdistötiedote 4.6.2019

Kasvistanoli saattaa lieventää astman oireita

Benecol-tuotteiden tehoaine, kasvistanoliesteri, alentaa tutkitusti kolesterolia. Kasvistanolilla saattaa olla myös muita terveyshyötyjä. Uudessa tutkimuksessa selvitetään, lieventävätkö kasvistanolit astman oireita.

Keväällä 2019 käynnistynyt tutkimus selvittää kasvistanolin vaikutuksia astmaatikkojen oireisiin. Maastrichtin yliopiston vuoden kestävässä kliinisessä tutkimuksessa selvitetään kasvistanoliesterin vaikutuksia astmaoireisiin GINA-astmaluokitustason 2 allergisen astman astmaatikoilla. Tutkimukseen osallistuu 140 koehenkilöä, joista osa syö kolme grammaa kasvistanolia päivässä ravintolisänä ja osa on lumeryhmässä.

Tutkimus tehdään professori Jogchum Platin johtamana Maastrichtin yliopiston lääketieteellisessä keskuksessa (Maastricht University Medical Center, MUMC). Tutkimusta rahoittaa muun muassa Dutch Topsector Life Sciences and Health (LSH) -organisaatio.

Jo aiemmin Maastrichtin yliopiston tutkijat osoittivat kliinisessä tutkimuksessa, että kasvistanoliesteriä sisältävä jogurtti vahvisti astmaatikkojen immuunivastetta (Brull et al., Am J Clin Nutr 2016). Tutkimuksessa kasvistanoliesterin käytön todettiin vaimentavan astmaatikkojen oireita aiheuttavien auttaja-Th2-solujen vastetta. Tutkimustulos indikoi, että kasvistanoliesteri voi tasapainottaa astmaatikkojen immuunivastetta. Lisätutkimusta tarvitaan kuitenkin selvittämään kasvistanoliesterin vaikutuksia astmapotilaiden oireisiin.

– Uusi tutkimus auttaa meitä ymmärtämään kasvistanoliesterin muita mahdollisia terveysvaikutuksia kolesterolin alentamisen lisäksi. Tutkimuksessa seurataan koehenkilöiden astmaoireiden ja astmalääkkeiden käytön lisäksi kasvistanoliesterin vaikutuksia astmaatikkojen veren rasva-arvoihin, Raisio-konsernin tutkimusjohtaja Ingmar Wester sanoo.

Benecol®-tuotteet alentaneet kolesterolia jo yli 20 vuotta

Benecol-tuotteiden ainesosan, kasvistanoliesterin, kolesterolia alentava teho on todettu yli 80 kliinisessä tutkimuksessa. Päivittäinen Benecol-tuotteiden käyttö alentaa kolesterolia keskimäärin jo 2 - 3 viikossa.

Benecol on Raision maailmanlaajuisesti omistama tavaramerkki. Benecol-tuotteiden sisältämä kasvistanoliesteri alentaa kolesterolia tehokkaasti ja pysyvästi päivittäin käyttäessä. Kasvistanoliesterille on myönnetty EU:n virallinen terveysväite: Kasvistanoliesteri alentaa kolesterolia. Korkea kolesteroli on sydäntaudin riskitekijä.

Lisätiedot:
Tutkimusjohtaja Ingmar Wester, Raisio-konserni, p. 050 601 32

Viite:
Brull et al. Dietary plant stanol ester consumption improves immune function in asthma patients: results of a randomized, double-blind clinical trial. Am J Clin Nutr. 2016;103(2):444-53. doi: 10.3945/ajcn.115.117531.

Raisio Oyj
Raisio on kansainvälinen yhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol, Elovena, Torino ja Sunnuntai. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, maku ja kestävä kehitys. Vahva osaamisemme ja into kehittää uutta varmistavat kannattavan kasvun. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2018 konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 228 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 26 miljoonaa euroa. Meidän ruokamme tekee hyvää Terveydelle, Sydämelle ja Maalle. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com.