Raisio Oyj:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 2019

Raisio Oyj:n puolivuosikatsaus 7.8.2019 klo 8.30

Huhti-kesäkuussa Raision liikevaihto kasvoi ja liiketulos parani

TALOUDELLINEN KEHITYS LYHYESTI

Huhti-kesäkuu 2019

• Konsernin liikevaihto oli 62,7 (59,7) miljoonaa euroa.
    Liiketulos oli 7,3 (6,5) miljoonaa euroa, mikä on 11,6 (10,9) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset elintarvikkeet -yksikön liikevaihto oli 34,2 (33,7) miljoonaa euroa.
    Liiketulos oli 4,5 (3,8) miljoonaa euroa, mikä on 13,2 (11,2) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset ainesosat -yksikön liikevaihto oli 34,7 (32,3) miljoonaa euroa.
    Liiketulos oli 3,9 (3,3) miljoonaa euroa, mikä on 11,3 (10,3) % liikevaihdosta.

Tammi-kesäkuu 2019

• Konsernin liikevaihto oli 112,6 (109,5) miljoonaa euroa.
    Liiketulos oli 12,2 (10,9) miljoonaa euroa, mikä 10,9 (9,9) % liikevaihdosta.
    Vertailukelpoinen liiketulos oli 12,2 (12,8) miljoonaa euroa, mikä on 10,9 (11,7) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset elintarvikkeet -yksikön liikevaihto oli 68,9 (68,7) miljoonaa euroa.
    Liiketulos oli 8,5 (8,6) miljoonaa euroa, mikä on 12,3 (12,5) % liikevaihdosta.
    Vertailukelpoinen liiketulos oli 8,5 (8,7) miljoonaa euroa, mikä on 12,3 (12,7) % liikevaihdosta.
  • Terveelliset ainesosat -yksikön liikevaihto oli 56,6 (53,6) miljoonaa euroa.
    Liiketulos oli 5,3 (5,7) miljoonaa euroa, mikä on 9,3 (10,6) % liikevaihdosta.
  • Konsernin liiketoiminnan rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 7,9 (-0,2) miljoonaa euroa.
  • Konsernin vuoden 2019 näkymät ovat muuttumattomat.

KONSERNIN KESKEISET TUNNUSLUVUT

4-6/20194-6/20181-6/20191-6/20181-12/2018
LiikevaihtoM€62,759,7112,6109,5228,2
Liikevaihdon muutos%4,9-2,72,8-3,3-2,7
Vertailukelpoinen liiketulosM€7,36,512,212,825,6
Vertailukelpoinen liiketulos liikevaihdosta%11,6

11,0
10,911,711,2
LiiketulosM€7,36,512,210,916,6
Liiketulos liikevaihdosta%11,610,910,99,97,3
Vertailukelpoinen käyttökateM€8,97,915,415,631,3
KäyttökateM€8,97,915,413,731,0
Vertailukelpoinen tulos/osake €0,050,030,080,060,12
Tulos/osake €0,050,030,080,050,08

TOIMITUSJOHTAJA PEKKA KUUSNIEMI:

Raision uudessa strategiassa määrittelimme kuluvan vuoden teemaksi ydinliiketoiminnan kasvun ja kannattavuuden varmistamisen. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä kykenimme jo pysäyttämään liikevaihdon laskun ja toisella vuosineljänneksellä suunta käännettiin selkeään kasvuun sekä liikevaihdon että kannattavuuden osalta. Liikevaihto kasvoi lähes viisi prosenttia ja kannattavuus parani yli 10 prosenttia vertailukaudesta. Jo kahden vuosineljänneksen jälkeen on nähtävissä uuden organisaatiorakenteen asiakaslähtöisyyden hyödyt ja erityisesti BtoB-liiketoiminnassa näemme huomattavaa uutta potentiaalia.

Strategian päättäväinen toteuttaminen näkyy myös katsauskaudella julkaistussa investointipäätöksessämme. Kasvipohjaisten lisäarvotuotteiden kehittämiseen ja valmistamiseen erikoistuvan tuotantolaitoksemme rakennustyöt käynnistyivät katsauskauden jälkeen heinäkuun alussa. Suomen elintarviketeollisuuden viime vuosien mittavimpiin kuuluvan investointihankkeen valmistumisen myötä Raision kyvykkyydet lanseerata innovatiivisia, kasvipohjaisia tuotteita nousevat uudelle tasolle. Avainhenkilöiden rekrytoinnit sekä tuotekehitykseen että tuotantoon ovat jo käynnissä. Vahvan kassan ja kassavirtamme avulla rahoitettava investointi tulee valmistuessaan tukemaan orgaanista kasvuamme.

Molemmat liiketoimintayksikkömme, Terveelliset elintarvikkeet ja Terveelliset ainesosat, paransivat suoritustaan vertailukaudesta. Voimakkaasta viljojen hinnannoususta johtuneet tuotehintojen korotukset saatiin päätökseen toisella vuosineljänneksellä. Pystyimme korottamaan myös Benecol-tuotteiden myyntihintoja kasvistanolin raaka-aineen, sterolin, ja valmistuksen yleiskustannusten kohottua jo pidempään. Raisioaqua aloitti uuden kalankasvatuskauden väkevästi, minkä lisäksi saimme strategiamme mukaisesti markkina-avauksia Ruotsin ja Puolan markkinoilla.

Marginaalien osalta emme vielä saavuttaneet vertailukauden tasoa, mutta strategian mukainen fokusoituminen harvempiin ja vahvempiin brändeihin sekä edellisellä tilikaudella toteutettu organisaatiorakenteen tehostaminen tukivat kustannusten hallintaa vertailukauteen nähden. Toisen vuosineljänneksen investoinnit olivat kolminkertaiset vertailukauteen nähden ja painottuivat kansainvälisen kauraliiketoimintamme kehittämiseen. Tästä huolimatta kassavirta oli katsauskaudella positiivinen. Vahvan kassapositiomme hallintaan on kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota ja tästä johtuen rahoitustuottomme kehittyivät varsin positiivisesti kevään kuluessa.

Yhtiön keskeiset tuotekategoriat ovat megatrendien tukemia. Kasvatetun kalan avulla saadaan tuotettua tehokkaasti ja yhä ympäristöystävällisemmin terveellistä ravintoa kuluttajille. Kauran positiiviset terveysvaikutukset saavat enenevässä määrin huomiota myös Pohjoismaiden ulkopuolella. Benecolin sydänterveyttä hyödyttävät ominaisuudet ovat kiistattomat, mutta nyt tutkimme myös kasvistanolin mahdollista vaikutusta astmaoireiden lieventymiseen yhdessä Maastrichtin yliopiston kanssa.

NÄKYMÄT 2019

Konsernin näkymät ovat muuttumattomat.

Vuonna 2019 Raisio arvioi jatkuvien toimintojen liikevaihdon kasvavan (2018: 228,2 miljoonaa euroa) ja vertailukelpoisen liiketuloksen olevan yli 10 prosenttia liikevaihdosta.

Raisio jatkaa investointeja brändeihin, tutkimukseen ja kehitykseen sekä omaan tuotantoon yhtiön tärkeimmissä tuotekategorioissa.

Raisiossa 7. elokuuta 2019
Raisio Oyj

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi, p. 050 537 3883
talousjohtaja Toni Rannikko, p. 040 078 8812

Toimitusjohtajan englanninkielinen video on katsottavissa Raision verkkosivuilla osoitteessa www.raisio.com.

Puolivuosikatsauksen tiedot ovat tilintarkastamattomia.

Raision tammi-syyskuun osavuosikatsaus julkistetaan 6.11.2019

Raisio Oyj

Raisio on kansainvälinen yhtiö, joka keskittyy terveelliseen ja vastuullisesti tuotettuun ruokaan. Tunnettuja brändejämme ovat mm. Benecol, Elovena, Nalle ja Sunnuntai. Raision tuotteissa korostuvat hyvinvointi, terveellisyys, maku ja kestävä kehitys. Vahva osaamisemme ja into kehittää uutta varmistavat kannattavan kasvun. Raision osakkeet noteerataan Nasdaq Helsinki Oy:ssä. Vuonna 2018 konsernin jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 228 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos 26 miljoonaa euroa. Meidän ruokamme tekee hyvää Terveydelle, Sydämelle ja Maalle. Lisätietoja Raisiosta löytyy osoitteesta www.raisio.com.

Nasdaq
Keskeinen media