SOLIDIUM AVYTTRADE ALLA SINA AKTIER I MANDATUM ABP

Solidium har idag 15.2.2024 sålt alla sina aktier i Mandatum Abp till bolagets största ägare, fonder förvaltade av Altor. Som en följd av den partiella delningen av Sampo Abp i oktober 2023 blev Mandatum ett självständigt börsbolag, som inte uppfyller Solidiums placeringskriterium beträffande nationell betydelse. Solidium ägde ca 33 miljoner aktier i Mandatum dvs 6,6 procent av bolagets aktiestock. Försäljningspriset per aktie uppgår till 3,95 euro och försäljningsbeloppet sålunda till ca 131 miljoner euro. Solidium använder medlen från aktieförsäljningen huvudsakligen till generella finansieringsbehov.

Tilläggsuppgifter: verkställande direktör Reima Rytsölä, Solidium Oy, tel. 0500 482 691

Solidium är ett aktiebolag som i sin helhet ägs av finska staten och vars uppgift är att förstärka och stabilisera det inhemska ägandet i nationellt sett viktiga företag och öka innehavens ekonomiska värde på lång sikt. Solidium är minoritetsägare i elva betydande börsnoterade bolag: Anora, Elisa, Konecranes, Metso, Nokia, Nokian Renkaat, Outokumpu, Sampo, Stora Enso, Tietoevry och Valmet. Solidiums placeringsförmögenhet är cirka 7,3 miljarder euro. Tilläggsinformation: www.solidium.fi/sv/