Terranet i gemensamt projekt med ledande fordonstillverkare och större underleverantörer för förbättrad trafiksäkerhet

AstaZero*, i samarbete med flera partners, däribland Terranet AB och Trafikverket, lanserar ett nytt projekt med målet att kraftigt förbättra trafiksäkerheten för automatiserade fordon. Projektet kommer att pågå från maj 2024 till maj 2025 och är finansierat av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet.

FFI, Fordonsstrategisk forskning och innovation, är ett samarbetsprogram mellan staten och fordonsindustrin. Syftet med projektet ”Verifikationsmetoder för Robust Driver Assist System Prestanda” är att utveckla både fysiska och virtuella verifieringsmetoder för att effektivt utvärdera och förbättra prestandan hos förarstödssystem (ADAS). Genom att hantera fler olycksscenarier och säkerställa att säkerhetsfunktionerna är robusta i verkliga situationer, är målet att minska antalet allvarligt skadade och dödade i trafiken.

Bakgrunden till projektet är att även om nuvarande system har minskat antalet allvarliga olyckor, finns det fortfarande betydande begränsningar i prestandan. Euro NCAP** har identifierat dessa begränsningar i sin Vision 2030 och kommer att inkludera de första robusta verifierings-metoderna i sin betygsättning från och med 2026. Projektet kommer att stödja Euro NCAP’s utveckling och ha ett specifikt fokus på utsatta trafikanter. Mer information om Terranets roll i projektet kommer att publiceras senare.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Andersson, VD
E-mail: magnus.andersson@terranet.se

* AstaZero, ägt av RISE (Research Institutes of Sweden), är en testanläggning för trafiksäkerhet och automatiserade fordon. Anläggningen erbjuder forsknings- och utvecklingsmöjligheter för säkerhetssystem och autonoma fordonslösningar.

** Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är ett samarbete mellan europeiska länder, biltillverkare och frivilliga organisationer. De har skapat ett femstjärnigt säkerhetssystem för att hjälpa konsumenter och företag att välja säkrare fordon.

Om Terranet AB (publ)
Terranets mål är att rädda liv i stadstrafik. Vi utvecklar banbrytande tekniklösningar för avancerat förarstöd (ADAS) och självkörande fordon som skyddar utsatta trafikanter från att skadas på vägen.
Med hjälp av en unik och patenterad teknologi scannar Terranets antikollisionssystem BlincVision vägen och detekterar objekt flera gånger snabbare och med högre precision än någon annan ADAS-lösning idag.

Terranet är baserat i Lund, Göteborg och Stuttgart, i hjärtat av den europeiska bilindustrin. Sedan 2017 är bolaget noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (Nasdaq: TERRNT-B).
Följ vår resa på: www.terranet.se

PM Terranet Vinnova 240529 SE