Endret inntektspresentasjon og pensjonsopptjening

Hydro har i fjerde kvartal 2000 endret metode for presentasjon av inntekter fra deler av handelsvirksomheten innenfor Aluminium Metall, og handel med petroleumsprodukter innenfor
Energi. Inntekter og tilhørende kostnader fra disse aktivitetene ble tidligere ansett som marginhandel og dermed presentert netto, slik at kun marginen inngikk i konsernets driftsinntekter. Endringen gjelder fysisk trading uten marginoppgjør og presenteres nå brutto i resultatregnskapet. Aktiviteten har i de senere årene økt i omfang og strategisk betydning og Hydro har etter en helhetsvurdering, kommet til at det gir bedre informasjon om de underliggende aktiviteter å vise disse brutto som omsetning og varekostnad. Endringen har medført økte driftsinntekter og varekostnader sammenlignet med tidligere presentasjon. Endringen har ingen effekt på resultat, eiendeler eller egenkapital.

Trading med finansielle instrumenter basert på de samme råvarer (råvarederivater) og fysisk trading som normalt gjøres opp som marginoppgjør (net settlement), rapporteres fremdeles netto slik at her vil fortsatt kun marginen på handlene inngå i driftsinntektene.

Tidligere års regnskapstall er omarbeidet i henhold til det nye presentasjonsmetoden og driftsinntekter og driftskostnader har for årene 1998 og 1999 økt med henholdsvis 8.316 millioner kroner og 9.522 millioner kroner. Tilsvarende akkumulert endring for de tre første kvartalene i 2000 har gitt en økning i driftsinntektene og driftskostnadene på 10.016 millioner kroner. Reklassifiserte tall kan lastes ned frawww.hydro.no, under seksjonen "Investor Forum".

Overgang til linær modell for opptjening av pensjon.

I forbindelse med innføringen av ny lov om foretakpensjon kreves overgang til lineær opptjening av pensjonsrettigheter for de ansatte. Hydro har valgt å innføre dette prinsippet med umiddelbar virkning for ansatte i Norge som er medlemmer av Norsk Hydros Pensjonskasse. Prinsippet er innført både for tjenestepensjonsordningen som gjelder lønn inntil 12 G ( 12 ganger Grunnbeløpet i Folketrygden) samt for personer med rett til pensjon utover nivåene som dekkes av Pensjonskassens generelle ordninger.

Endringen har ikke noen innvirkning på konsernets regnskapsmessige behandling av pensjon fordi regnskapsstandarden for pensjon bygger på lineær opptjening. Den interne allokeringen av pensjonskostnader har imidlertid hittil ikke vært basert på en lineær modell. Ved overgang til lineær opptjening var det derfor en underdekning i det enkelte segment. For å dekke dette etterslepet har Hydro i fjerde kvartal 2000 foretatt en engangsbelastning til enheter som omfattes av denne omleggingen. Effekten på de enkelte segmentene av denne interne kostnadsallokeringen er vist nedenfor. En del av denne engangseffekten er viderebelastet andre selskaper utenfor Hydro og netto
medfører derfor denne overgangen en positiv effekt på konsernets driftsresultat for fjerde kvartal 2000 på 470 millioner kroner.

Allokering av engangsbelastning i forbindelse med overgang til lineær modell for pensjonsopptjening fremgår av tabellen nedenfor.

Millioner kroner           4.kvartal 2000

Utforskning og Produksjon (366)
Energi (85)
Oljemarkedsføring -