Pronova - Omacor godkjent som legemiddel

Legemiddelet Omacor er blitt godkjent for behandling av pasienter som har hatt hjerteinfarkt. Omacor er utviklet av Norsk Hydros datterselskap Pronova, og legemiddelet lanseres i flere europeiske land. En stor klinisk studie viser at Omacor reduserer dødeligheten i behandlingsgruppen med 20 prosent.

Legemiddelet Omacor er blitt godkjent til behandling av post-infarkt pasienter i Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Østerrike og Hellas. Det vil bli søkt om godkjenning i en rekke andre land. Det er søkt om godkjenning i Norge og avgjørelsen ventes i løpet av våren. Omacor, som opprinnelig er utviklet ved Hydros forskningssenter i Porsgrunn, er det første originale behandlende legemiddel utviklet i Norge. Det er inngått avtale om markedsføring i Frankrike med det franske selskapet Pierre Fabre.

"Vi er svært tilfreds med at Omacor er blitt godkjent til behandling av postinfarktpasienter. Dette er et resultat av forskningsarbeid over lang tid. Vi har stor tro på at Omacor vil skape interessante kommersielle muligheter for Pronova Biocare. Produksjonen av legemiddelet foregår ved vår fabrikk i Sandefjord", sier administrerende direktør Knut Harg i Pronova Biocare a.s.

Aktive virkestoffer i Omacor er EPA/DHA etylester, som har en rekke gunstige effekter på hjerte-kar systemet. Den kliniske studien (GISSI-prevenzione) omfatter vel 11000 pasienter som ble behandlet i tre og et halvt år. I behandlingsperioden reduserte Omacor dødeligheten hos pasienter som har hatt hjerteinfarkt med 20 prosent. Risikoen for plustelig død i samme gruppe ble redusert med 45 prosent. Studien viser videre at Omacor redder like mange liv som bruk av statiner (kolesterolsenkende legemidler) som f.ekst vist i "the LIPID trial". Effekten av Omacor kommer i tillegg til effekter av annen hjerte-kar behandling, slik som blodtrykksenkere, statiner og platehemmere. Det er ikke påvist alvorlige bivirkninger med Omacor. For post-infarkt behandling er døgndosen kun en kapsel, hvilket gjør legemiddelet enkelt å bruke.

Pronova er et 100% eiet selskap i Norsk Hydro med ansvar for innovasjonsprosjekter og -forretningsområder i periferien av Hydros kjernevirksomheter. Selskapets oppgave er å ta vare på mangfoldet av ideer utviklet i Hydro, å gi nødvendig fødselshjelp i inkubator fasen, og utvikle definerte prosjekter frem til kommersialisering. Pronova skal synliggjøre verdien av disse forretningskonseptene og hjelpe til med å realisere deres langsiktige potensiale i Hydro eller utenfor. Pronovas strategiske fokus er på ideer, prosjekter og forretningsaktiviteter som oppfyller visse fellesnevnere som det å ha en unik, verdensledende teknologi, et globalt perspektiv og et interessant langsiktig markedspotensial.