Hydro utvider sitt engasjement i Aluchemie

Hydro vil dekke sitt behov for anoder til den vedtatte utbyggingen i Sunndal ved å utvide sitt engasjement i det nederlandske selskapet Aluchemie, Europas største anodeprodusent med et anlegg i Rotterdam.

Hydro vil investere totalt ca. 610 millioner kroner i kapasitetsutvidelsen. Dette gir Hydro rett til 110.000 tonn anoder per år fra anlegget står ferdig i annet halvår 2003, i tillegg til de ca. 90.000 tonn som dagens avtaler sikrer. Investeringsbeløpet inkluderer renter i byggetiden, og møter Hydros krav til avkastning.

Det resterende anodebehov til Sunndal vil bli dekket i forbindelse med en planlagt oppgradering av anodeproduksjon i Årdal som kan stå ferdig første halvår 2004.

Hydro Aluminium Metall eier fra før 21,2 prosent i Aluminium & Chemie Rotterdam B.V., Aluchemie, og er representert i selskapets styre. De nye rettighetene sikres med såkalte deltagerrettigheter (participation rights). Anlegget vil bli drevet av Aluchemie som også vil stå for gjennomføringen av investeringsprosjektet.

Metallverket i Sunndal ble i juni i år besluttet utvidet og fornyet til en elektrolysekapasitet på 328.800 tonn per år. Anleggsabeidet er i gang og prosjektet utvikler seg i henhold til plan. Første seksjon vil komme i drift sent 2002 og "Nye Sunndal"vil stå ferdig i 2004.