Norsk Hydro - resultatvarsel for 4.kvartal 2001

Norsk Hydro ASA melder om følgende konsekvenser for konsernets 4. kvartals resultat 2001;

I forbindelse med fremleggelsen av tredje kvartalsresultat 2001, varslet Hydro kostnader for nedleggelse av magnesiumfabrikken i Porsgrunn tilsvarende 700-800 millioner kroner. Kostnadene var forventet å påløpe fjerde kvartal 2001 og første halvår 2002. Estimatet for nedleggelseskostnader fastholdes, og kostnadene som belastes driftsresultatet i fjerde kvartal 2001 utgjør omlag 700 millioner kroner.
Hele forretningsområdet Hydro Lettmetall har hatt et vanskelig fjerde kvartal. Det svake aluminiumsmarkedet, spesielt markedet for ekstruderte produkter og del-leveranser til bilindustrien har svekket resultatet. Kvartalsresultatet blir i tillegg belastet med engangskostnader på omlag 400 millioner kroner, utover kostnadene knyttet til nedleggelse av magnesiumfabrikken . Hydro Lettmetall forventes etter dette å rapportere et samlet negativt driftsresultat for fjerde kvartal 2001 på omlag 1 milliard kroner.

Driftsresultatet for Hydro Petrokjemi vil i fjerde kvartal bli belastet med rivings- og opprensningskostnader på 75 millioner kroner og nedbemanningskostnader på omlag 50 millioner kroner.