Rettighetshaverne velger undervannsløsning kombinert med landanlegg for utbygging av Ormen Lange-feltet utenfor Midt-Norge

Beslutningen, støttet av alle partnerne, er basert på en helhetlig vurdering innenfor økonomi, teknologi, helse, miljø, sikkerhet og samfunnsforhold.

Produksjonsstart for Ormen Lange er planlagt i oktober 2007. Søknad med plan for utbygging og drift planlegges overleveret myndighetene i løpet av 2003 med byggestart i 2004.

Ved siden av feltutbyggingen bestående av undervanns - og landanlegg, inkluderer Ormen Lange det mest omfattende gasseksportsystem hittil på norsk sokkel. De samlete investeringer for både feltutvikling og transportrør er estimert til ca 55 milliarder i faste norske 2002 - kroner, og feltets levetid er mellom 30 og 40 år. På platå vil feltet produsere minst 20 milliarder m3 gass per år, og som tilsvarer 20% av forventet norsk gassproduksjon i 2010. Landanlegget på Nyhamna i Aukra behøver i størrelsesorden 100 faste arbeidsplasser på stedet i driftsfasen.

Utredningene for valg av utbyggingskonsept til Ormen Lange har pågått siden begynnelsen av år 2000. Alle relevante utbyggingsalternativer (inkludert plattformanlegg til havs) har vært vurdert. Etter fullføring av mulighetsstudiene tidlig i 2001 og etterfølgende konseptstudier, la Norsk Hydro ASA frem sin anbefaling til utbyggingskonsept for Ormen Lange 26.september 2002. Partnerne i lisensen har gjennomgått og vurdert underlaget for anbefalingen i løpet av høsten, og støtter Operatørens anbefaling basert på en samlet vurdering av miljø, sikkerhet, økonomi og samfunnsforhold.

Ormen Lange antas å inneholde om lag 375 milliarder m3 utvinnbar tørr gass og 22 millioner m3 kondensat, og er dermed det største gassfeltet som planlegges utbygget på norsk sokkel. Feltet ligger 100 km utenfor kysten av Møre og Romsdal på mellom 800 og1000 meters vanndyp.

Rettighetshaverne i Ormen Lange lisensen er Norsk Hydro ASA (17,956%) (Operatør i utbyggingsfasen), A/S Norske Shell (17,2%) (Operatør i driftsfasen), Petoro a.s (36%), Statoil ASA (10,774%), Esso Norge AS (7,182%) og BP (10,888%).

Vedlegg til pressemelding i forbindelse med annonsering av konseptvalg for Ormen Lange - prosjektet:
Ormen Lange blir et nytt pionerprosjekt på norsk sokkel. Feltet ligger i et område av Norskehavet hvor de klimatiske og oseanografiske forholdene gjør Ormen Lange til et av verdens mest krevende utviklingsprosjekter. Blant utfordringene finner vi:
  • Feltets beliggenhet i undersjøisk fordypning etter Storegga - raset for 8000 år siden, og hvor sjøbunnen nede på mellom 800 og 1000 meters dyp er sterkt kupert med lokale blokker som stikker 30 til 60 meter opp fra bunnen. Å finne en egnet trasè for å legge ned og sikre alle nødvendige installasjoner, rør og kabler fra feltet har budt på spesielle utfordringer.
  • Møtet mellom Gulfstrømmen og kalde polarstrømmer nordfra forårsaker spesielle strømningsforhold som genererer ekstraordinære påkjenninger på forankringer, stigerør, gassrør og andre installasjoner, og vil også sette spesielle krav til installasjonsarbeidene på feltet.
  • Vind - og bølgekrefter i området er mer krevende enn ved andre steder i verden hvor det drives utbygging på dypt vann.
  • Vannbevegelsene som følge av kalde polarstrømmer er som kjent med på å drive Gulfstrømmen. De samme strømninger forårsaker også sjøbunnstemperaturer under frysepunktet det meste av året rundt rør - og undervannsinstallasjoner ved Ormen Lange - feltet.
Alt dette har stilt ekstraordinære krav til både Lisensen, Operatøren og samarbeidende ressurser. Norske miljøer har dominert ved utarbeidelse av tekniske løsninger for det anbefalte konseptet for Ormen Lange. Viktige deler av det norske forsknings - og industrimiljø har vært engasjert for å utrede og finne svar på mange nye og spesielle problemstillinger i forhold til hva man hittil har vært stilt overfor ved olje - og gassutbygginger på Norsk Sokkel, og utviklet verdensledende kompetanse innen flere av sine spesialområder. Trasèvalg for gassrørene inn og ut fra feltet over Storegga fiskefeltet er gjort i nært samarbeid og samråd med fiskeriorganisasjoner og - myndigheter. Gjennom omfattende kartlegging av Storegga - fordypningen og samarbeid med de fremste norske og utenlandske universitets - og fagmiljøer, er stabilitet av masser og sikkerhet mot ras i området studert og utredet i detalj. Det er ikke noe som tyder på at ytterligere ras vil kunne utløses, verken av seg selv eller av aktivitetene på feltet.

Det europeiske gassmarkedet er i vekst. Både Storbritannia og store deler av det europeiske kontinent har prognosert behov for mer gass. Ormen Lange vil bli en viktig leverandør med en døgnkapasitet på mellom 50 og  ca. 70 millioner m3 gass, og som gir en samlet årsproduksjon på ca 20 milliarder m3. Dette tilsvarer gassmengde nok til å dekke mer enn 15% av Storbritannias totale gassforbruk, eller Norges totale forbruk av energi, være seg el-kraft, varme og drivstoff. Ormen Lange gassen krever at det bygges ut ny infrastruktur for gasstransport. Rørprosjektet blir et av de største på verdensbasis. Gassen planlegges transportert i en ca 1200 km lang rørledning fra Nyhamna i Aukra og helt til Storbritannia via knutepunktet Sleipner. Sleipner skal kunne fungere som fordelingsstasjon på norsk side av delelinjen for å sikre at eksporten kan kanaliseres mellom Storbritannia og kontinentet etter behov. Dersom nytt rør blir besluttet bygget, vil landingssted i Storbritannia etter planen bli besluttet i løpet av 1.kvartal 2003. Før beslutning om bygging av evt. nytt rør mellom fordelingsstajonen og Storbritannia, skal denne løsningen vurderes mot utnyttelsen av kapasitet i eksisterende rør på engelsk side.

Hvert av de to hovedkonseptene inneholder hovedelementer som har vært studert og variert ut fra hensyn til økonomi, teknologi, helse, miljø og sikkerhet.

Ved utredning av alternativet med utbygging til havs har det vært sett på tre ulike plattformalternativer:
  • Strekkstagplattform ("TLP")
  • Delvis neddykket plattform ("SEMI")
  • Bøyeplattform ("SPAR")
Gitt den høye eksportkapasiteten som planlegges for Ormen Lange, har det vist seg at plattformene vil bli blant verdens største.

Plassering og tilkopling av de i alt mellom 20 - 24 brønnene som etter hvert og trinnvis må bores for å drenere Ormen Lange - feltet, har vært studert og variert i henhold til kunnskap omkring reservoarets egenskaper som har blitt tilgjengelige siden første brønn ble boret i 1997, og frem til den siste avgrensningsbrønnen i mai 2002. En spesiell utfordring har vært å sikre pålitelig drift mhp væskestrøm og mulig hydratplugg i rørene på havbunnen der sjøtemperaturen er under frysepunktet.

Våren 2000 innledet Ormen Lange - prosjektet et samarbeid med Møre og Romsdal fylke v/ deres etablerte prosjektgruppe "Ormen til Møre". Samarbeidet hadde til formål å finne egnete ilandføringssteder for Ormen Lange. 14 mulige stedsalternativer  ble på det tidspunkt overlevert prosjektet fra fylket sammen med tilhørende og omfattende grunnlagsdata. Dette gjorde at Ormen Lange sparte tid ved å bli i stand til umiddelbart å ta fatt på utvelgelsesarbeidene. Julen 2000 ble 14 ilandføringsalternativer redusert til 7 mulige. Juni 2001 ble det foretatt en ytterligere reduksjon av kandidater fra 7 og ned til de 4 stedene.
  • Tjeldbergodden i Aure kommune
  • Stavnes i Averøy kommune
  • Nyhamna i Aukra kommune og
  • Baraldsnes i Haram kommune
Nyhamna ble, etter en grundig prosess, valgt som sted for mulig ilandføring i mars 2002. Stedet har en gunstig geografisk beliggenhet i forhold til feltet Ormen Lange og kan også tilby beste løsninger innen bl.a. sikkerhet og fleksibilitet med hensyn også på fremtidige muligheter til etablering av gassknutepunkt.

Konsekvensutredningen for selve landanlegget på Nyhamna er allerede sendt ut til høring, mens programmet for konsekvensutredningen for det totale prosjektet går ut i disse dager. Landanlegget i Aukra vil båndlegge i alt ca 4,3 km2, inkludert støysoner og sikringsfelt. Produktene er salgsgass og stabilisert kondensat. Anlegget skal drives med strøm fra land. Statnett er i gang med å tilrettelegge for etablering av nytt 420 kV anlegg og 132 kV i reserveforsyning. Gassrørene langs sjøbunnen inn og ut av Nyhamna er planlagt via Bjørnsundet. En trasè over land på Aukra og ut av Horremsbukta er beholdt som alternativ mulighet dersom Bjørnsundet skulle vise seg å bli for trangt.

I anleggsperioden regnes det med en maksimal bemanning på ca 2000 personer i 2006. Ferdig prosess - og eksportanlegg trenger ca 100 ansatte i driftsperioden f.o.m. 2007. Landanlegget vil bli et topp moderne anlegg med hensyn på helse, sikkerhet og miljø. Anlegget vil kjennetegnes av plass nok til gode sikkerhetsløsninger, gode innseilingsforhold, høy sikkerhet, god energiutnyttelse, effektiv rensing av prosessvann, gjenvinningsanlegg for flyktige organiske forbindelser (VOC), lukket fakkel og lave utslipp.

Landanlegget i Nyhamna på Aukra i Møre og Romsdal vil bli utformet slik at kapasiteten kan utvides.

Mobil
Bengt Lie Hansen