Generalforsamlingen vedtar utbytte på kroner 10,50

Generalforsamlingen i Norsk Hydro ASA har vedtatt styrets forslag til utbytte på kroner 10,50 per aksje. Utbyttet blir utbetalt den 22. mai. Aksjene blir notert eksklusive utbytte fra og med 8. mai. American Depositary Receipts (ADR) har vært notert eksklusive utbytte siden 5. mai.

Generalforsamlingen har også vedtatt en fullmakt til Styret om tilbakekjøp av egne aksjer som gjelder i de kommende 18 måneder med sikte på senere sletting. Fullmakten gjelder kjøp av inntil 2.808.810 aksjer i markedet. På bakgrunn av en avtale med Den Norske Stat, som Hydros største aksjonær, vil en proporsjonal andel av statens aksjer overtas og slettes, slik at statens eierandel vil bli uforandret etter slike kjøp og påfølgende sletting. Samlet vil inntil 5 millioner aksjer kunne bli slettet, tilsvarende 1,9 prosent av antallet utestående aksjer. Beslutninger om eventuell sletting må gjøres i senere generalforsamling, og må ha 2/3 tilslutning.

Til nye medlemmer av Bedriftsforsamlingen er valgt Karen Helene Midelfart og Lars Tronsgaard.  Jørgen Lindegaard trer ut av Bedriftsforsamlingen.

Mobil
Cecilie Ditlev-Simonsen