Ingelise Arntsen - ny konserndirektør i Statkraft

- Jeg ser frem til å ta fatt på denne svært utfordrende jobben. Statkraft er en meget spennende bedrift med mange utviklingsmuligheter og en spenstig strategi både innenlands og utenlands, sier Arntsen.

Ingelise Arntsen er født i 1966 i Danmark og er civiløkonom fra den danske Handelshøjskolen. Hun har utstrakt internasjonal erfaring, blant annet fra Kværner (1991-97) og nasjonal erfaring fra kraftbransjen, blant annet som adm. dir. i Sogn og Fjordane Energiverk (1997-00). Arntsen er i dag direktør for BearingPoints Bergenkontor (tidligere Arthur Andersen Business Consulting).

Arntsen er videre styreleder i Enviro Energi ASA og styremedlem i Petoro AS og
E-CO Vannkraft AS. Hun har sittet i Nord Pools styre i perioden 1999-02, er nå vararepresentant.

Statkraft er Norges største produsent av elektrisk kraft. Selskapets egen produksjonskapasitet utgjør gjennomsnittlig vel 42 TWh årlig, til sammen er dette rundt 1/3 av landets vannkraftproduksjon. Konsernet har ca. 2400 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi, Trondheim Energiverk og Statkraft Grøner. Selskapet er Norges største landbaserte skattyter. Statkraft har eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft. Målt i størrelse er Statkraftalliansen nummer tre i det nordiske produksjonsmarkedet og nummer to i det norske forbrukermarkedet.