Marius tester HTML e-post med logo

Kontantstrøm Orkla 1. kvartal 2003

1.1-31.3
1.1-31.12
Beløp i mill. kroner
Kontantstrøm Industri:

Driftsresultat
2 981
Av- og nedskrivninger
2 895
Endring netto driftskapital
Kontantstrøm fra driften
6 071
Netto fornyelses- og miljøinv.
-1 843
Fri kontantstrøm fra driften
4 228
Betalte finansposter
-1 143
Fri kontantstrøm Industri
3 085
Fri kontantstrøm fra Investeringsområdet

før netto kjøp/salg av aksjer
Betalte skatter
20 437
20 421
19 516

Orkla ønsker å drive en ansvarlig, etisk og sunn virksomhet i alle ledd, med strenge krav til kvalitet og til konsernets innvirkning på miljøet og på samfunnet for øvrig. Orkla vil i tiden fremover videreutvikle både arbeidet og rapporteringen på dette området.

Medarbeidere

Orkla vil tilby utviklende og utfordrende arbeidsoppgaver til alle ansatte og ønsker å oppfattes som et attraktivt konsern å arbeide i. Arbeidsrelevant kompetanseheving og individuell videreutvikling skal stimuleres. Den enkelte skal gis konkurransedyktige betingelser, innflytelse på egen arbeidssituasjon og mulighet til å delta i utviklingen av et godt arbeidsmiljø. For nærmere beskrivelse av kompetanseutvikling i Orkla vises det til artikkel på side 75-77 i årsrapporten for 2001.
Orkla stimulerer sine medarbeidere til medeierskap i egen bedrift, blant annet gjennom et flerårig program for aksjeeierskap som gradvis er utvidet til ansatte i syv land.

Kunder og forbrukere

Kundene og forbrukerne skal føle seg trygge når de kjøper Orklas produkter, både når det gjelder varens opprinnelse og kvalitet, og dens innvirkning på mennesker og miljø. Orkla ønsker å være en effektiv og kompetent leverandør med nære relasjoner til sine kunder. For forbrukerne skal Orkla være en leverandør av innovative og trygge kvalitetsprodukter med høy bruksverdi.

Leverandører og samarbeidspartnere

Orkla vil bygge nære og gjensidige relasjoner også til sine leverandører. Gjennom de krav som stilles, bidrar Orkla til at produkter og ingredienser i alle ledd fremstilles trygt og på en etisk forsvarlig måte. I dette ligger at matvare- og produktsikkerhet, så vel som arbeids- og menneskerettigheter og sosiale forhold, samt miljøspørsmål skal vurderes når leverandører og samarbeidspartnere velges til konsernets bedrifter.

Eiere

Orkla vil gi eierne en bedre avkastning over tid enn det aksjemarkedet i gjennomsnitt klarer. Dette skal skje innen rammer som vektlegger langsiktighet og hvor eierne kan ha tillit til selskapet, herunder dets forretningsmetoder, regnskapsførsel, insentivsystem og belønningsformer. Slik tillit skal skapes gjennom god selskapsstyring (god corporate governance) med vekt på åpenhet, transparens, ansvarlighet og likebehandling. Selve grunnlaget for god selskapsstyring er en sunn bedriftskultur, som suppleres med adekvate styringssystemer. I styrets årsberetning og i egen artikkel på side 76, er arbeidet med og status for god selskapsstyring i Orkla nærmere omtalt.

Samfunnet

Orklas viktigste bidrag både til storsamfunnet og til lokalsamfunnene der konsernet opererer, er utviklingen av effektive, lønnsomme og konkurransedyktige virksomheter som gir arbeidsplasser, kompetanse, skatteinntekter og produkter som samfunnet trenger.
Orkla ønsker dessuten gjennom dertil egnede fora og organisasjoner å utbre en sunn forretningsmessig orientering i næringslivet og å fremme den alminnelige verdiskapningen i samfunnet. Les mer utfyllende om Orkla og samfunnet på www.orkla.no.

ORKLA FOODS

Orkla Foods A.S