SWECO kjøper Statkraft Grøner

Pressemelding
Statkraft Grøner omsetter i dag for 320 MNOK. Selskapet har 320 ansatte fordelt på sju steder i Norge, samt et 20- talls konsulenter i Gøteborg og Stockholm i datterselskapet Grøner Veritech. Selskapet har også oppdrag utenfor Norden i Mellom- Amerika, Asia og Afrika. Hovedkontoret ligger på Lysaker utenfor Oslo.

SWECO er Sveriges største konsulentselskap med solid kompetanse innen teknikk, miljø og arkitektur, og er notert på 0-listen på Stockholmsbørsen. Fra før er SWECO representert i Norge gjennom installasjonskonsulenten Theorells og SWECO Samfunnsteknikk, som tilbyr tjenester innen virksomhetsområdene transport, anlegg, vann og miljø.

- Statkraft Grøner har sterke markedsposisjoner innenfor sine virksomhetsområder og kan vise til god lønnsomhet. Oppkjøpet innebærer at vi får en strategisk viktig posisjon i Norge. Statkraft Grøner tilfører oss ytterligere kompetanse og blir vår nye plattform i landet. Målsetningen er å utvikle Statkraft Grøners virksomhet videre i dets nåværende form og med eksisterende ledelse. SWECO har allerede en voksende virksomhet i Norge og det er vår hensikt å integrere denne med Statkraft Grøner, sier Wigon Thuresson, administrerende direktør i SWECO.

- SWECOS kjøp av Statkraft Grøner er industrielt riktig. Vi får en ny hovedeier som har lang erfaring innen vår kjernevirksomhet. Gjennom SWECO får vi tilgang til ressurser og kompetanse som er verdifull for vår videre utvikling, sier Dag M. Solberg, administrerende direktør i Statkraft Grøner.

SWECO overtar Statkraft Grøner med samtlige ansatte. Den sammenlagte norske virksomheten får en omsetning på 400 MNOK og om lag 450 ansatte. SWECO kjøper selskapet av Statkraft SF som eier ca. 92 prosent av aksjene. Resterende del av aksjene eies av de ansatte i selskapet.

Avtalen skal styrebehandles i Statkraft SFs styre 28. august 2003.

Statkraft er Norges største produsent av elektrisk kraft. Selskapets egen produksjonskapasitet utgjør gjennomsnittlig vel 42 TWh årlig, til sammen er dette rundt 1/3 av landets vannkraftproduksjon. Konsernet har ca. 2100 ansatte, inklusive selskapene Skagerak Energi og Trondheim Energiverk. Selskapet er Norges største landbaserte skattyter. Statkraft har eierandeler i de norske kraftselskapene BKK, Agder Energi og Fjordkraft. Målt i størrelse er Statkraftalliansen nummer tre i det nordiske produksjonsmarkedet og nummer to i det norske forbrukermarkedet.