Hydro Aluminium forbedrer sin alumina-posisjon

Hydro Aluminium vil delta i en ny utvidelse av aluminaraffineriet Alunorte i Brasil. Styret i Alunorte ga i dag klarsignal for å øke kapasiteten med 1,8 millioner tonn til 4,2 millioner tonn. Utvidelsen vil forbedre Hydro Aluminiums kostnadsposisjon innen alumina - det viktigste råstoffet for produksjon av primæraluminium.

Hydro Aluminium eier 34 prosent av Alunorte og vil gjennom dette prosjektet øke sin tilgang fra Alunorte med 610.000 tonn til mer enn 1,4 millioner tonn per år.

Inkludert prosjektreserver og finanskostnader blir Hydros 34 prosent andel av investeringen 204 millioner dollar, som tilsvarer omlag 1,4 milliarder kroner. Byggearbeidene vil begynne i sommer, og full produksjon av alumina fra det nye anlegget er ventet i annet kvartal 2006.

Utvidelsen av Alunorte innebærer en investering på cirka 320 dollar per tonn ny kapasitet. Dette er lavere enn for andre kjente ekspansjonsprosjekter i aluminaindustrien. Totale driftskostnader etter utvidelsen vil være godt under det beregnete gjennomsnittet for bransjen på 135 dollar per tonn. Dette bekrefter at Alunorte er blant de beste i sin industri når det gjelder driftskostnader.

Alunorte-ekspansjonen er en attraktiv investering med en forventet realavkastning etter skatt (IRR) på rundt 15%, beregnet ut fra en tre måneders aluminiumpris på London Metal Exchange på 1.400 dollar per tonn. Dette er godt over Hydros krav på 10 prosent.

"Det er avgjørende for vår posisjon som produsent av primæraluminium at vi kan sikre oss råstoffet alumina til konkurransedyktige priser. Alunorte gir oss en produksjonskostnad for alumina som er blant de laveste i verden. Samtidig er de svært gode på helse, miljø og sikkerhet, og opprettholder et godt forhold til lokalsamfunnet", sier direktør Truls Gautesen, leder for Hydro Aluminium Primary Metal.

Hydro Aluminium har sju heleide metallverk i Norge, Tyskland og Australia. I tillegg har selskapet eierandeler i metallverk i Norge, Tyskland, Slovakia, Canada og Australia. Total kapasitet regnet etter eierandel gir Hydro Aluminium en egenproduksjon på omlag 1,4 millioner tonn årlig. Større utbygginger i Sunndal i Norge og ved Alouette i Canada, samt andre mindre effektiviseringsprosjekter, vil til sammen tilføre omlag 300.000 tonn i ny kapasitet i årene 2002 til 2006.

Alumina, også kjent som aluminiumoksid, utgjør 35 - 40 prosent av driftskostnadene ved produksjon av primæraluminium. Derfor er det viktig å sikre en lavest mulig kostnad på alumina. Hydro Aluminium trenger årlig cirka tre millioner tonn alumina til sin nåværende aluminiumproduksjon. I dag er rundt 45 prosent av dette behovet dekket fra eierandeler i aluminarafferiene Alunorte, Brasil, (34%), Alpart, Jamaica (35%) og AOS i Tyskland (50%). Resten skaffes gjennom langsiktige kontrakter.

Utvidelsen av Alunorte gir Hydro en egenforsyning på rundt 50 prosent også etter at pågående opptrapping av metallproduksjonen er gjennomført.

Hydro ble medeier i Alunorte i 2000. Hydro tok del i den første kapasitetsutvidelsen som ble innviet i april i år. Denne kapasitetsutvidelsen økte Hydro Aluminiums rett til alumina fra Alunorte til omlag 820.000 tonn per år.

Prosjektet innbærer også en utbygging av Alunortes egen energiproduksjon, som gjør verket selvforsynt med elektrisitet og damp som kreves for å drive anlegget. Bauksitt til de nye produksjonslinjene er sikret gjennom avtaler med selskapet Aluvale, som også eier 57 prosent av aksjene i Alunorte. Bauksitten vil komme fra en ny gruve som ligger 230 km fra raffineriet.

I juni i år meldte Hydro Aluminium at det inngikk en leveringsavtale for alumina på hele 26 år med det australske selskapet Comalco. Denne avtalen bekrefter Hydro Aluminiums strategi om å sikre seg langsiktig forsyning av alumina med lavest mulige investeringer.

Hydro Aluminium det ledende aluminiumselskapet i Europa og er et av de tre ledende integrerte aluminiumselskapene i verden.

For ytterligere informasjon se www.hydro.com

Mobil
Kjetil Bakken